Volvo 142 Grupp 2 Historic racing HTP 1971, Personbil
Volvo 142 Grupp 2 Historic racing HTP 1971, Personbil
Bilweb Auctions AB igår 21:42
Volvo 142 Grupp 2 Historic racing HTP 1971, Personbil
-
Märke
-
Modell
-
Fordonstyp
-
Växellåda
-
Årsmodell
-
Drivmedel
-
Mil
0
-
Ort
Hisings Backa
Fordonets historik
Gratis rapport (9) med bilens historik. Kolla in skador, mätarställning, besiktning och antal ägare.
Fordonsinformation
Historisk Torlanda-racer byggd och rejsad av två namnkunniga förare med olika framgångar genom åren för varumärket. Bilen byggdes 2014 från en tom kaross till en historisk tävlingsbil av racingveteranerna Ulf Granberg och Peggen Andersson med en ambition om att åka historisk långloppsracing på klassiska Nürburgrings Nordschleife. Det blev bara en sådan tävling, och knappt det, ett fyratimmarsrace 2016 där ett envist problem med tändningen minimerade körningen. Förare var då Ulf Granberg, Mikael Granberg och Peggen Andersson. Bilen anmäldes till ytterligare en tävling det året, danska Aarhus Classic Grand Prix, men tändfelet förgiftade det racet också. Mikael Granberg återvände till Aarhus med bilen 2019 med åtgärdat elfel då blev det genast roligare. En sjunde plats på kvalet bland 32 bilar, och en sjätte plats i helgens första heat som följdes upp av två tio-i-toppplaceringar samma helg. Efter det har bilen inte körts i någon tävling. Idag är den främst lämplig för klassen G2 Standardvagnar 1966-1971 i historisk racing och har en äldre FIA HTP, Historic Technical Passport, som alltså behöver förnyas. Motorn är byggd av Kenneths Motor i Motala matad med Dellorto 48 DHLA och en i sammanhangen lite snällare kamaxel, ofta kallad rallykam. En sådan setup i maskineriet är lämpligare för bilens tänkta karriär som långdistansracer. Vill man enkelt optimera motorn för kortare tävlingar på banan är det lätt att montera en vassare och mer aggressiv kamaxel. I nuvarande utförande lämnar motorn runt 175 hk, dokumenterad efter bromsbänkskörning hos Köhler Racing.
Växellådan har en tät drevsats med standard synk och bakaxeln driver med lamelldiff och utväxling 4, 10.
Blästrade och pulverlackerade hjulupphängningar, bärarmarna var nya med Powerflexbussningar när bilen byggdes. Bilstein stötdämpare och klassade godkända ventilerade skivor från Volvo 164.
Originalkulör från fabriken, färgkod Turquoise 104, i ett snyggt och presentabelt utförande. Peggen Anderssons första tävlingsbil från säsongen 1980 hade just den färgen därav valet av kulör. Godkända huvlås, bogseröglor, yttre strömbrytare och annat nödvändigt enligt reglemente och krav. Nya riktiga Minilite fälgar med Kumho R-däck. Stol och bälten är daterade från när bilen byggdes, 2014, tillsammans med en stora 75-liters tanken. Burbågen är svetsad och godkänd förstås, och monterad när bilen var en ren kaross.
Bonus för stammisar • Allrisk/drulle • Trafikolycksfall
Om säljaren
Tjänsteutbud, garantier och service
Återförsäljare och varumärken
- Personbilar
- Transportbilar
- MC/Moped/ATV
Övriga tjänsteutbud
Hitta hit
Bilweb Auctions AB
Visa alla 16 fordon i lager- Backa Bergögatan 8
- 422 46 Hisings Backa
- Vägbeskrivning
Låna till bilen med de bästa lånevillkoren
Jämför billån upp till 800 000 kr – snabbt, enkelt och från flera långivare. Jämför, välj och ha pengarna på kontot inom ett par dagar, så du kan rulla vidare med både bilen och ekonomin i toppform.
Få förslag på billånVolvo 142 Grupp 2 Historic racing HTP 1971, Personbil
Bilweb Auctions AB igår 21:42
Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån.
För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se