Bilwebs historia
Den 2:a december 1996 lanserade Svensk BilWeb för första gången sina tjänster på Internet och var då den allra första tjänsten av denna typ i Sverige. Under åren har vi genomgått ett antal ansiktslyftningar. Nedan ser du hur vår framsida ändrat utseende genom åren. Nu har vi precis fyllt 15 år och ”still going strong” samt att vi fortfarande är en av Sveriges största marknadsplatser på internet.
1996
Började som CD skiva (Bilguiden) och därefter, i december, på Internet. Skärmdumpen nedan är version 1.1 för från början fanns inte akuellt-rutan med. ”Stentavlorna” var inspirerade av ett par amerikanska sajter och vi var grymt stolta över att ha fått till vit bakgrund på vår sajt i en tid där de flesta andra sajter var grå med blåa länkar. Ägare var Telia Infomedia.
1997
Första lilla ändringen med bla nya knappar för att få större yta till vårt dynamiska innehåll som skrevs av två motorjournalister.
1998
Första större ändringen. Ny färg och nytt upplägg som var mer användarvänlig. Själva bilsöket fick en mer framträdande roll och ”stentavlorna” hade spelat ut sin roll.
1999
Bilweb Sweden AB startas som eget bolag och går även ihop med norska Bilguiden samt flyttar till egna lokaler på Vasagatan i Stockholm. Ny ägare är Scandinavia Online (SOL). Helt ny layout och färg. Logon blir också ny. Nya samarbeten har nu gjort nya bilar sökbara i databasen.
2000
Nu introduceras Bilweb blå och vår logo som hängt med sedan dess. Nytt är även Köpguiden. Vi lanserar Bilguiden i Danmark.
2001
Ny färgchock i en svårdefinierad färg. Ny sökmotor som flyttar direkt ut på förstasidan samt funktionen med senast inkomna bilar för att få en mer levande sida. Bilweb valdes till ”Bästa begbils sajten”.
2002
Helt ny layout och Bilweb blå är tillbaka. Ny sökmotor som nu tillåts ta stor plats direkt på förstasidan. Dagens bilar blir en ny levande produkt på ettan. Eniro köper Bilweb.
2003
Vi gör en Facelift och tonar ner det blå något. Vi har försäljningskontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Ljusdal.
2004
Helt ny sajt med ny sökmotor, nybilstjänst och Livstil. Via Livstil sökte besökaren bil genom att ange olika kriterier och sedan presenterades ett antal förslag på matchande bilar. Nya kringtjänster för att ge besökaren en bredare upplevelse.
2006
Back to basic med fokus på sökmotorn, ljus och fräsch var nya temat. Artiklar med ingresser gav ett mer levande intryck.
2010
I slutet av september är den nya tjänsten klar. Helt ny layout igen och rensad från kringtjänster etc. Den nya sökmotorn kombinerar fritextsök med förslagsfunktion.