MG MGB B GT Modsport Super Saloon Special Saloon 1970, Sportkupé
MG MGB B GT Modsport Super Saloon Special Saloon 1970, Sportkupé
Bilweb Auctions AB 28 mar 09:51

MG MGB B GT Modsport Super Saloon Special Saloon 1970, Sportkupé
-
Regnummer
FHC434
-
Märke
-
Modell
-
Fordonstyp
-
Växellåda
-
Antal ägare
12
-
Årsmodell
-
Färg
Röd
-
Drivmedel
-
Mil
0
-
1:a regdatum
1970-05-22
-
0-100km/h
11.9s
-
Förbrukning
0 l/100km
-
Ort
Hisings Backa
-
Hästkrafter
92
-
CO2
0 g/km
Fordonets historik
Gratis rapport (9) med bilens historik. Kolla in skador, mätarställning, besiktning och antal ägare.
Fordonsinformation
I en liten racingvärld en smått legendarisk racer med renrasiga rötter i England och sedermera långsamt förädlad och förvandlad med klurig kunskap, material och exklusiva delar, främst från Sverige. Tre komponenter från originalet är intakta. Den började sitt liv som en vanlig MGB GT och har inte slutat som racerbil, den har bara stannat av lite. En bil som byggdes och utvecklades kontinuerligt av Finspångsmannen Ola Johansson och har tävlat i klasserna Modsport, Special Saloon och Super Saloon på åttio- och nittiotalet, och i den här senaste skepnaden körde han bilen ända fram till 2008. Trots att den inte har varit i trafik sedan 1988 – och aldrig kan vara i trafik igen – har bilen fortsatt en registrering med alla ägarbyten noterade. Med bilen följer en pärm fylld av startlistor, resultatlistor, vagnbok, tidningsklipp och annan historisk dokumentation. Det enda som är kvar från originalbilen är taket, kopplingscylindern och styrväxeln. Den här bilen är lika mycket föraren/konstruktören/ägaren Ola Johansson som bilens tävlingshistorik. En eventuell köpare får numret med sig till Olas mekaniker och samarbetspartner i byggandet. Att ha kontakt med honom är livsviktigt för motorns väl och ve om och när den ska startas efter ett längre stillestånd. Det rekommenderas starkt till en ny ägare att följa det rådet. Motorn är i grunden en Volvo B230. En vevaxel från Farndon Racing med längre slag ger en total volym på 2 640 cm3. Porsche-profilen Jaan Tolli ordnade fram Mahle-kolvar från Porsches utvecklingsdelning och de sitter i sin tur fast i vevstakar från internationellt högt ansedda svenska AutoVerdi. Svänghjul, remskivor, torrsump är av egen konstruktion. Hela insuget med ett slidmatat spjällhus är en kopierad konstruktion från en Hart F2-motor. Kenneths Motor i Motala har bearbetat toppen från en Volvo 16V med egenkonstruerade kammar och setup. Enligt protokoll från en bänkkörning ger motorn drygt 350 hk. Porschebromsar runt om, 928 fram och 911 bak. Getrag-låda Volvo Grupp A med kopplingskåpa i magnesium från Volvo Motorsport. Mest troligt också en Volvo Motorsport aluminiumdiff. För en rätt köpare kan enbart Volvo Motorsport-delarna vara värda motsvarande bilens reservationspris – och det blir tydligt när någon budar till eller över det priset.
Bilen är byggd på en rörram och gjutformarna till karossen följer med. Den har varit blå en gång i tiden och hela fronten monteras av som en enhet liksom vinge och baklucka i ett stycke. Längst fram på taket finns lyft- och dragkrokar fästa i burbågen. Användes både för bärgning och för lyft av bilen i verkstaden. Bilen rullade på BBS 18" skodda med slicks, men de hjulen behöll tyvärr den förra ägaren. Idag sitter regndäcken på 17" BBS monterade på bilen. Funktionell och lite sliten raceinteriör, det är ingen finfinish. I pärmen finns dokumentation om burbågen, stol och bälten är för gamla för att tävla med idag.

Bonus för stammisar • Allrisk/drulle • Trafikolycksfall
Om säljaren
Tjänsteutbud, garantier och service
Återförsäljare och varumärken
- Personbilar
- Transportbilar
- MC/Moped/ATV
Övriga tjänsteutbud
Hitta hit
Bilweb Auctions AB
Visa alla 26 fordon i lager
- Backa Bergögatan 8
- 422 46 Hisings Backa
- Vägbeskrivning
MG MGB B GT Modsport Super Saloon Special Saloon 1970, Sportkupé
Bilweb Auctions AB 28 mar 09:51
