Porsche 911 RS RSR Recreation | IROC 3.0 | Bosse Strandell 1976, Sportkupé
Porsche 911 RS RSR Recreation | IROC 3.0 | Bosse Strandell 1976, Sportkupé
Porsche 911 RS RSR Recreation | IROC 3.0 | Bosse Strandell 1976, Sportkupé
-
Märke
-
Modell
-
Fordonstyp
-
Växellåda
-
Årsmodell
-
Drivmedel
-
Mil
31
-
Ort
Västerås
Fordonets historik
Gratis rapport (9) med bilens historik. Kolla in skador, mätarställning, besiktning och antal ägare.
Fordonsinformation
såsom reservhjulet
- Restomod baserad på 1975 Porsche 911 S, helt byggd i metall utan plast eller glasfiber
- Cirka 800 timmar kaross- och chassiarbete av Ulrik Ahlund
- Motor byggd av Bosse Strandell, tidigare Convector Racing
- RS/RSR 3.0-spec, ca 280 hk och vikt runt 1 000 kg
- Endast 31 mil sedan totalrenovering
Daytona Automobil presenterar en av de mest genomarbetade Porsche-restomodbyggen vi har sett. En 1975 Porsche 911 S som genomgått en total och kompromisslös ombyggnad, inspirerad av 1974 års 911 Carrera 3.0 RS/RSR. Här handlar det inte om en lätt uppgradering eller kosmetisk tolkning, utan om ett projekt som på detaljnivå ligger på nivå med erkända restomodverkstäder som Singer och RUF.
Kaross och chassi byggdes av Ulrik Ahlund med cirka 800 timmars arbete. Alla paneler är utförda i metall, inga plast- eller glasfiberpaneler förekommer. Passformer och ytor är byggda med ett hantverk som motsvarar fabriksnivå. Resultatet är en bil som känns ny i både struktur och utförande.
Motorn är projektets centrum. Den är byggd av Bosse Strandell, känd från Convector Racing och arbetet med Porsche 962, och följer en äkta RS/RSR/IROC 3.0-specifikation. Vänligen hör av dig eller se vår hemsida för full specifikation och 70 högupplösta bilder.
Motorbygget färdigställdes 2018 och komponentkostnaden låg då på runt 70 000 euro. Ett belopp som idag skulle vara avsevärt högre. Strandells arbete och komponentval placerar motorn i samma liga som periodens RUF-, Kremer- och Schneider-byggda motorer.
Hela bilen är totalrenoverad: fjädring/bromsar/elsystem/interiör/underrede är antingen nya eller renoverade till nyskick. Även dolda komponenter, är omsorgsfullt valda med autentisk karaktär.
Vikten ligger runt 1 000 kg, vilket i kombination med motorn ger en omedelbar och analog körkänsla som få bilar kan matcha. Bilen står på 9" och 11" Fuchs-15" fälgar med Michelin TB-däck, rätt dimensioner för en RS/RSR-inspirerad bil. Mätaren visar endast 31 mil sedan hela bygget färdigställdes.
Detta projekt beställdes av en svensk samlare med extremt höga krav. Ett motsvarande bygge idag skulle med lätthet överstiga 450 000 euro enbart i arbete och komponenter plus kostnaden för basbilen. Denna bil erbjuds nu för 2.300.000 SEK. Du får alltså väldigt mycket bil för pengarna!
Bonus för stammisar • Allrisk/drulle • Trafikolycksfall
Om säljaren
Låna till bilen med de bästa lånevillkoren
Jämför billån upp till 800 000 kr – snabbt, enkelt och från flera långivare. Jämför, välj och ha pengarna på kontot inom ett par dagar, så du kan rulla vidare med både bilen och ekonomin i toppform.
Få förslag på billånPorsche 911 RS RSR Recreation | IROC 3.0 | Bosse Strandell 1976, Sportkupé
Ring oss Be oss ringa upp
Liknande fordon till salu
Att låna kostar pengar!
Om du inte kan betala tillbaka skulden i tid riskerar du en betalningsanmärkning. Det kan leda till svårigheter att få hyra bostad, teckna abonnemang och få nya lån.
För stöd, vänd dig till budget- och skuldrådgivningen i din kommun. Kontaktuppgifter finns på konsumentverket.se