AC Cobra Daytona Coupé Recreation 1965, Cab
AC Cobra Daytona Coupé Recreation 1965, Cab
AC Cobra Daytona Coupé Recreation 1965, Cab
-
Märke
-
Modell
-
Fordonstyp
-
Växellåda
-
Årsmodell
-
Drivmedel
-
Mil
1
-
Ort
Ystad
Fordonets historik
Gratis rapport (9) med bilens historik. Kolla in skador, mätarställning, besiktning och antal ägare.
Fordonsinformation
4 727 cm3, främre 7, Bredd 173, inspirerad av Ferrari
Road legal och race legal Legendarisk Daytona Cobra. Denna unika Shelby Daytona Cobra i aluminium är byggd 2015 enligt högsta standard, och den är följaktligen godkänd och vägregistrerad som ett fordon från 1965. Bilen är FIA–HTP-godkänd (till 2026), och därmed tävlingsgodkänd för att delta i något av de stora internationella tävlingsevenemangen, t.ex. Goodwood. Bilen är identisk med den ursprungliga världsmästarbilen, förutom instrument (Stewart Warner, original) och en hopfällbar rattstång. Grundligt undersökt av den historiska racingspecialisten Pekka Nyström.
Motor: 8-cylindrig V8, med 348 hk vid hjulen (uppskattningsvis 415 hk vid motor).
Vridmoment ca 500 Nm vid 4500 rpm.
Växellåda: 4-växlad manuell växellåda, bakhjulsdrift.
Hjul: 15 tums mittlåsande fälgar, 5 tum och bakre 9 tums däck.
Mått: Längd 422, Höjd 122 (cm). Vikt 1050 (kg).
Hastighet: 0-100 ca 5, 5 sek. Toppfart ca 290 km/h.
Historien om de ursprungliga bilarna. När Cobra roadsters blev en omedelbar tävlingssuccé i USA, men det blev snart uppenbart att den i cirka 240 km/h träffade den aerodynamiska väggen. Hur stor motor som helst lades i men det kunde inte gå mycket snabbare! Uppgiften att lösa det aerodynamiska dilemmat fick den då 27-årige Pete Brock. Under hösten/vintern 1963-64 utvecklade han och föraren Ken Miles, Maserati och Aston Martin racerbilar, prototypen nr CSX 2287. Vid den första testkörningen i februari 1964 nådde bilen en topphastighet på 294 km/h, mycket snabbare än någon tidigare Cobra. Vid det första racet Daytona 2000 tog den pole position, framför en Ferrari 250 GTO. Tyvärr slutförde den inte detta lopp. Men 5 veckor senare vann den på Sebring, och succén var ett faktum. Den slog Ferraris i Le Mans, och 1965 blev den världsmästare. Totalt sex originalbilar tillverkades.
För pris och ytterligare information så vänligen ring oss!
Prisgaranti i upp till fem år. Allrisk/Drulle och trafikolycksfall
Om säljaren
Tjänsteutbud, garantier och service
- Garantier beg fordon
- Service
- Skadeverkstad
- Lackverkstad
Återförsäljare och varumärken
- Personbilar
- Husvagn/Husbil
Övriga tjänsteutbud
- Finansiering
- Försäkring
Hitta hit
Auto Classica Of Sweden AB
Visa alla 158 fordon i lager- Mässingsgatan 3
- 271 39 Ystad
- Vägbeskrivning