November 19. 2025, Lars Kämpe

Renault presenterar nya Trafic E-Tech electric

På branschmässan Solutrans 2025 i Lyon visar Renault helt nya Trafic E-Tech electric. Det är den första Renault-modellen som är byggd på Ampere SDV-arkitekturen. Bilen blir även först ut med 800V snabbladdningsteknik och får upp till 450 km WLTP-räckvidd.

När den stora transportbilsutställningen Solutrans i Lyon öppnade den 18 november var det första gången nya Renault Trafic E-Tech visades upp. Foto: Renault.

Helelektriska Trafic E-Tech electric markerar starten på en helt ny generation elektriska transportbilar från Renault. Produktionen startar i slutet av 2026, och modellserien ska successivt utökas med chassihytt, plattformshytt, tippbil, flakbil och skåpspåbyggnader.

Finns med två olika batterier

Det är ovanligt att transportbilar är mer tekniskt avancerade än personbilar, men enligt Renault är Trafic E-Tech electric just det.

Den har utrustats med 800 V-teknik, vilket gör det möjligt att ladda från 15 till 80 procent på 20 minuter. Bilen erbjuds med två batterityper och två batteristorlekar. För maximal räckvidd finns modellen med ett NMC-batteri som ger upp till 450 km räckvidd.

För den som inte behöver så lång räckvidd finns Trafic E-Tech även med ett LFP-batteri som ger 350 km – och som dessutom saknar sällsynta metaller. Elmotorn är densamma i båda versionerna och levererar 150 kW, vilket motsvarar 204 hk och ett vridmoment på 345 Nm.

Har en Skateboard-plattform

Nya Trafic E-Tech electric är byggd på en helt ny, fullt elektrisk ”skateboard-plattform” som maximerar lastkapaciteten i förhållande till fordonets yttermått. Plattformen har ett minimalt frontöverhäng och en bakmonterad drivlina – lösningar som dessutom ger en svängradie i nivå med en Renault Clio på endast 10,3 meter.

Drar mer än två ton

Dessutom erbjuder Trafic E-Tech electric en dragvikt på över 2 000 kg, lastvikt på upp till 1 250 kg och både V2L- och V2G-teknik.

Nya Trafic Van E-Tech electric är utrustad med 18 säkerhetssystem och erbjuder dessutom skalbara, uppkopplade tjänster tack vare SDV (“Software Defined Vehicle”). SDV tillhör en ny generation fordon där de viktigaste funktionerna uppdateras via mjukvara: motor, säkerhet och uppkoppling. Fordonet är inte längre låst vid statusen när det lämnade fabriken utan utvecklas över tid, vilket förlänger livslängden.

Kommer till Sverige i slutet av nästa år

Renault Trafic E-Tech byggs på fabriken i Sandouville i Frankrike och erbjuder innovativ design, gott om utrymme och extra säkerhetsfunktioner. Renault Trafic E-Tech electric kommer till Sverige i slutet av 2026.

Renault transportbilar till salu på Bilweb.se

Foto: Renault.