November 14. 2025, Lars Kämpe

Olyckorna med elsparkcyklar ökar kraftigt

Antalet olyckor med elsparkcykel ökade kraftigt under 2024. Det visar en sammanställning från Dina Försäkringar, baserad på statistik från Transportstyrelsen. Samtidigt är skillnaderna mellan länen stora.

Foto: Shutterstock/Dina Försäkringar.

Enligt Dina Försäkringars sammanställning ökade olyckorna med elsparkcyklar med 31 procent under 2024. Ökningar rapporterades i 17 län medan fyra noterade minskningar. Samtliga storstadsregioner ökade.

Skåne har flest

I Stockholm ökade elsparkcykelolyckorna med 46 procent, i Västra Götaland med 29 procent och i Skåne med 26 procent. Flest olyckor till antalet skedde i Skåne, drygt 100 fler än i Stockholms län.

– De här siffrorna visar att riskerna med elsparkcyklar fortfarande är stora, särskilt i tätbefolkade områden där många trafikanter samsas om ett begränsat utrymme, säger Victor Öberg, trafikförsäkringsexpert på Dina Försäkringar.

Minskar i Norrbotten och Jämtland

I övrigt sticker Södermanland (+82 procent), Västernorrland (+59 procent) och Kalmar län (+55 procent) ut med stora ökningar. Ett fåtal län, däribland Norrbotten (–61 procent) och Jämtland (–17 V) visar en minskning.

Enligt Victor Öberg kan ökningen av olyckor bero på flera samverkande faktorer.

– Elsparkcyklarna är fortfarande ett relativt nytt inslag i trafiken. Trots tydligare reglering ser vi samma problem återkomma; vuxna och barn kör utan hjälm, för fort och i mörker utan tillräcklig belysning. Det handlar i grunden om riskfyllda beteenden, inte nödvändigtvis om fordonet i sig. Det finns också skäl till att anta att en del olyckor är alkoholrelaterade eftersom många sker på helger och nätter.

Privata elsparkcyklar är en faktor

Han menar också att fler privata elsparkcyklar på gatorna, förutom de som hyrs, kan bidra till uppgången i olycksstatistiken.

– När fler köper egna elsparkcyklar blir det svårare att nå ut med information om säkerhet och försäkringskrav. Uthyrningsbolagen har tidigare tagit mycket av det ansvaret men nu ligger det på förarna själva.

Ska var försäkrad

Sedan slutet av 2023 gäller trafikförsäkringsplikt för en del elsparkcyklar. Ett krav som, enligt Victor Öberg, fortfarande inte är allmänt känt.

– Många vet inte att deras elsparkcykel faktiskt behöver vara trafikförsäkrad om den går snabbare än 20 km/h eller väger mer än 25 kilo om den går snabbare än 14 km/h. Men även om trafikförsäkring inte alltid är ett krav bör man absolut ha en olycksfallsförsäkring. Råkar man ut för en olycka utan försäkring kan det bli kostsamt, säger Victor Öberg.

Olyckor med elsparkcyklar

Län

2024

2023

Förändring jmf 2023

Gotland

6

3

100%

Södermanland

260

143

82%

Västernorrland

118

74

59%

Kalmar

51

33

55%

Västerbotten

197

127

55%

Örebro

78

51

53%

Blekinge

33

22

50%

Kronoberg

76

51

49%

Stockholm

821

563

46%

Östergötland

332

233

42%

Gävleborg

55

41

34%

Västra Götaland

463

358

29%

Skåne

998

789

26%

Västmanland

215

180

19%

Jönköping

76

65

17%

Halland

336

291

15%

Dalarna

117

116

1%

Uppsala

105

108

–3 %

Värmland

79

82

–4 %

Jämtland

10

12

–17 %

Norrbotten

28

72

–61 %

Övriga

22

13

 

Riket

4 476

3 427

31%

Källa: Transportstyrelsen