Audi avslöjar designen för Formel 1
Från och med säsongen 2026 är Audi med i Formel 1. Med Audi R26 Concept ger märket en fingervisning av vad vi kan vänta oss under nästa år. Den visuella identiteten är baserad på Audis nya designfilosofi och fyra designprinciper: tydlig, teknisk, intelligent och emotionell.
Foto: Audi.
F1-bilen R26 Concept är ett av de första uttrycken för varumärkets nya visuella identitet. Färgpaletten består av färgerna Titan, kolfibersvart och nya Audi-röd. Som en del av denna identitet integrerar Audi också de röda ringarna för att understryka sin närvaro i Formel 1.
Slåss om titeln från 2030
– Vi går inte in i Formel 1 bara för att vara där. Vi vill vinna. Samtidigt vet vi att man inte blir ett toppteam i Formel 1 över en natt. Det kräver tid, uthållighet och ett outtröttligt ifrågasättande av status quo. Från 2030 och framåt vill vi slåss om världsmästartiteln, säger Audis VD Gernot Döllner.
För Audi är Formel 1-projektet ett strategiskt nyckelprojekt som speglar den tekniska, kulturella och entreprenöriella förnyelsen av varumärket. Det är tänkt att inspirera både kunder och anställda.
Köpte Sauber
För att komma in i Formel 1 tog Audi över hela Sauber-stallet i början av året. I spetsen för Audis F1-projekt står två erfarna Formel 1-chefer. De är Ferraris tidigare teamchef Mattia Binotto och Jonathan Wheatley som tidigare var del av Red Bull-stallet.
När det gäller förarna förlitar sig företaget på en kombination av erfarenhet och ungdom med rutinerade Nico Hülkenberg och den yngre talangen Gabriel Bortoleto.
Premiär i Australien
Audis F1-team ska presenteras vid en officiell "Team Launch" i januari 2026. I slutet av januari sker de första officiella testkörningarna och debut i motorsportens främsta klass blir det i Melbourne den 6–8 mars.