Oktober 20. 2025, Lars Kämpe

Mercedes-Benz ELF testar elbilens möjligheter

Nu visar Mercedes-Benz sitt rullande ”ladd-labb” ELF. Förkortningen ELF står för Experimental Lade Fahrzeug och syftet är att visa hur framtidens elbilar både ska ta emot och ge ifrån sig energi. ELF kombinerar alla laddtekniker i ett system och alla tänkbara sätt att fungera som energilager.

ELF är byggd på en Mercedes-Benz EQV som försetts med all tänkbar el-teknik. Bilen är ett rullande laboratorium som visar hur fordon, infrastruktur och energi kan smälta samman till ett intelligent system. Foto: Mercedes-Benz AG.

Elbilarnas stora batterier kommer snart att fungera som energilager som kan hålla ett helt hus med el i flera dagar, skriver Mercedes-Benz i ett pressmeddelande.

Mercedes ELF kombinerar alla former av laddning – ultrasnabb, dubbelriktad, solbaserad, induktiv och till och med robotiserad – i ett helhetskoncept. Tanken är att undersöka gränserna för vad som är tekniskt möjligt.

Bilen fungerar som en powerbank

ELF ska även fungera för att testa olika sätt att använda bilen som energilager. Genom dubbelriktad laddning kan den både ta emot och ge tillbaka el – till huset (V2H), elnätet (V2G) eller direkt till apparater (V2L).

  • Förkortningen V2H står för Vehicle-to-Home. Elbilens batteri fungerar som en strömkälla till hushållet, en powerbank för hemmet.
  • Förkortningen V2G står för Vehicle-to-Grid. Det innebär att energi både kan överföras från elnätet till bilen och från bilen till elnätet.
  • Förkortningen V2G står för Vehicle-to-Load. Det gör bilen till en mobil energikälla. Bilens batteri kan då förse campingutrustning, elverktyg och liknade med elektricitet var som helst. 

En vanlig elbil försedd med V2H skulle exempelvis kunna förse ett hus med el i flera dagar. Med smart styrning kan den användas som buffert för billig eller egenproducerad el som antingen kan säljas eller användas senare.

Ska lansera tjänster för dubbelriktad laddning

Både nya GLC och nya CLA är förberedda för dubbelriktad laddning och kan kopplas in genom en kompatibel laddbox för DC. Redan nästa år ska Mercedes-Benz lansera tjänster för dubbelriktad laddning i Tyskland, Frankrike och Storbritannien.

Dubbla system ger supersnabb laddning

ELF är utrustad med både MCS (Megawatt Charging System) och CCS (Combined Charging System) och kan laddas extremt snabbt. MCS togs ursprungligen fram för tunga fordon, och i ELF används det för forskning för att testa hur batterier, elektronik och kablar klarar extrema effekter

CCS-delen gör att ELF klarar upp till 900 kW och kan ladda 100 kWh på tio minuter. Erfarenheterna från ELF användes bland annat i CONCEPT AMG GT XX, som nådde en rekordladdning på över 1 000 kW.

Bilen simulerar olika typer av verkliga ladd-scenarier och använder komponenter som är nära serieproduktion och som kommer att användas i nya bilar.

Trådlös, konduktiv och robotiserad laddning testas

ELF testar även induktiv laddning, alltså trådlös energiöverföring via magnetresonans från en platta i marken. Laddningen sker med 11 kW och kräver ingen kabel. Den tekniken är särskilt intressant för trånga garage, vagnparker och stadsmiljöer där man vill att laddningen ska vara så enkel som möjligt.

En annan lösning är konduktiv laddning, där bilen parkeras exakt över en yta i golvet som sedan sätts i kontakt med motsvarande yta på bilen. Laddningen startar utan att föraren behöver göra något. Tekniken ger hög effektivitet och hög säkerhet samtidigt som det inte behövs några kablar.

Mercedes-Benz arbetar även med robotiserad laddning, där robotarmar automatiskt kopplar ihop bilen med stationens kabel. Det gör ultrasnabb laddning möjlig utan att någon behöver hantera tunga kablar.

Mercedes elbilar till salu på Bilweb.se

Foto: Mercedes-Benz AG.