Juni 30. 2025, Lars Kämpe

Concept AMG GT XX med 1.360 hästkrafter presenterad

Nu visar Mercedes-AMG sin nya konceptbil Concept AMG GT XX. Det är en fyradörrars eldriven coupé med tre axialflödesmotorer på tillsammans över 1 360 hk (1000 kW).

Foto: Mercedes-AMG

Concept AMG GT får sin energi från ett helt nytt batteri med direktkylda cylindriska celler. Konceptbilen som baseras på AMG:s helt nya elbilsarkitektur AMG.EA är en indikation på hur en framtida fyradörrars sportbil kan se ut.

GT XX har utvecklats av AMG i Affalterbach i samarbete med formel 1-experterna i Brixworth, elmotorspecialisterna YASA i Storbritannien och Mercedes-Benz teknikcenter i Tyskland.

Axialflödesmotorerna sägs ge mer kraft, högre effektivitet och mindre vikt än konventionella motorer. Två av motorerna sitter bak och en fram en fram.

Motorerna tillverkas i en fabrik i Berlin och kräver omkring 100 olika produktionsmoment – varav 65 är nya för Mercedes-Benz och 35 helt unika i världen.

Har en helt ny generation battericeller

De nyutvecklade cylindriska battericellerna är höga, smala och smarta. Deras format och aluminiumhölje ger effektiv kylning, låg vikt och optimal värmeledning. Resultatet är grymma prestanda, både när det gäller effektuttag och snabbladdning. Kylningen sker direkt runt varje cell via ett och fler än 3000 celler hålls på optimal temperatur oavsett belastning.

Ladda 40 mil på fem minuter

Bilen har 800 volts systemspänning och kan laddas med explosiva 850 kW över hela registret. Det gör att det går i stort sett lika snabbt att ladda som att tanka. 40 mils energi kan laddas på fem minuter.

Drivningen harfullt variabel fyrhjulsdrift – AMG Performance 4MATIC+ – där kraften fördelas beroende på behov. Vid låg belastning kopplas framdriften bort för att minska friktion och öka räckvidden.

Luftmotstånd i klass med en rovfågel

Tanken är att designen ska ha mycket AMG-känsla med låg front, kraftfulla skuldror och svepande linjer. Lacken är en elektriskt laddad MBUX Fluid Light Paint i “Sunset Beam Orange” som bokstavligen talat får karossen att skimra som flytande metall – även i mörker.

I höga farter går upp till 83 % av all energi åt till att slåss mot luftmotståndet. Det gör förstås att aerodynamiken är viktig. GT XX har ett Cd värde på bara 0,198 – bara aningen sämre än en dykande jaktfalk.

Interiören beskrivs som sparsmakad men sofistikerad – svarta ytor, synliga karossdelar, high-tech aluminium och bioteknologiska material. Cockpit är centrerad kring två skärmar och ett sportinspirerat rattkoncept med LED-indikatorer och funktioner hämtade direkt från AMG:s racingvärld.

 

AMG GT XX i siffror

  • Max effekt: > 1000 kW (> 1 360 hk)
  • Toppfart: Ca 360 km/tim
  • Laddeffekt: > 850 kW
  • Systemspänning: > 800 volt
  • Laddtid för 40 mils körning: ca 5 min
  • Cd värde: 0,198

Pressmeddelande på mercedes-benz.com