Oktober 16. 2025, Lars Kämpe

Mercedes-Benz Vision Iconic hyllar 1930-talets design

Med konceptbilen Vision Iconic vill Mercedes-Benz forma en ny berättelse för den elektriska tidsåldern. I konceptbilen förenas teknik och skönhet, nostalgi och framtid, i vad som närmast kan beskrivas som en rörlig skulptur.

Foto: Mercedes-Benz AG.

Exteriören i två-dörrars coupén är en hyllning till 1930-talets gyllene era för design. Med sin långa motorhuv, flytande linjer och en touch av Art Deco ger bilen ett både klassisk och ultramodernt intryck.

Med nosen som är inspirerad av 1960-talets ståtliga modeller W108, W111 och 600 Pullman vill Mercedes göra en markering bort från allt vad likritning heter. Fronten har den nya Iconic Grille som debuterade på nya eldrivna GLC och som premiärvisades i september. Här har den fått en upplyst stjärna på motorhuven och klätts med rökfärgat glas. Bakom finns 100-tals ljuspunkter som kan tändas i olika mönster och till och med animeras.

Har neuromorf databehandling

– Vision Iconic visar vår vision för framtidens mobilitet. Med neuromorf databehandling, steer-by-wire, Solar Paint och automatiserad körning på nivå 4 sätter vi nya standarder för den elektriska eran, säger Markus Schäfer, CTO och styrelseledamot i Mercedes-Benz Group AG.

Ju mer självkörande bilarna blir, desto större roll spelar hur man upplever interiören, menar Mercedes. Vision Iconic har en hel soffa fram klädd i blå sammet. Golvet är klätt i handlagd halmmosaik i klassiskt solfjädersmönster, dörrarna har pärlemorinläggningar och polerad mässing.

Karossen blir till solpaneler

Vision Iconic är också fylld med helt ny teknik. Den tunna Solar Paint-ytan gör karossen till solapaneler som kan omvandla solens ljus till upp till 1 200 mil extra räckvidd per år.

Bilens digitala system bygger neuromorf databehandling, en datorarkitektur inspirerad av hur människans hjärna fungerar. Resultatet sägs vara ett system som reagerar snabbare, ser bättre och som förbrukar 90 procent mindre energi än dagens teknik.

Kör själv

Med Vision Iconic tar Mercedes steget mot automatiserad körning på nivå 4. Bilen kan själv hantera motorväg, parkering och stadstrafik, allt medan föraren lutar sig tillbaka.

Steer-by-wire-systemet, utan mekanisk koppling mellan ratt och hjul, ska göra varje rörelse mjuk och exakt. I kombination med bakaxelstyrning blir den långa bilen följsam och smidig. Det gör också att rattens utslag ändras beroende på hastighet och att föraren kan få fullt utslag utan att göra omtag på ratten.

Mercedes till salu på Bilweb.se

Foto: Mercedes-Benz AG.