Oktober 06. 2025, Lars Kämpe

Undvik vanliga misstagen när du köper vinterdäck till elbilen

Allt fler svenskar köper elbilar. Den här tiden på året letar därför många bilägare efter de bästa vinterdäcken för elbilar. Nu delar Nokian Tyres experter med sig av sina tips för att undvika de vanligaste misstagen.

Foto: Nokian Tyres.

Försäljningen av elbilar i Sverige fortsätter att växa. 73 procent av bilarna som registrerades mellan den 1 januari och den 30 september 2025 var elektrifierade. 35 procent av alla nyregistrerade bilar var helt elektriska och 37 procent laddhybrider, enligt statistik från Mobility Sweden.

Både nya och erfarna elbilsägare kommer att köpa vinterdäck i höst. I princip gäller samma däckregler för elbilar, hybrider och bensin- eller dieseldrivna bilar. Men det finns några saker som är bra att tänka på när man köper däck till elbilar och hybrider.

Här är Nokian Tyres experters bästa tips för att undvika de vanligaste fallgroparna vid köp av vinterdäck till elbilar.

Misstag 1 – Däck som inte är anpassade för nordiska förhållanden

Enligt lagen ska vinterdäck användas mellan den 1 december och den 31 mars om vädret eller vägförhållandena så kräver.

Dubbdäck eller dubbfria däck som är godkända för vinterbruk har symbolen Three Peak Mountain Snowflake (3PMSF) på däcksidan. Även om certifierat snögrepp uppfyller lagens krav, är det endast däck med isgreppssymbolen som är lämpliga för isiga underlag.

– Att köpa däck som är framtagna för mildare klimat är ett vanligt misstag, särskilt vid köp online. Åretruntdäck för centraleuropeiska förhållanden kan ha 3PMSF-symbolen men är inte säkra i nordisk vinter. För att undvika detta misstag ska du leta efter däck som är utvecklade för nordiska vinterförhållanden och som har isgreppssymbolen, säger Emil Sundholm, produktchef på Nokian Tyres.

Misstag 2 – Fel storlek och belastningsindex

Att säkerställa att däcket är tillräckligt starkt för bilen är avgörande, oavsett biltyp. Batteripaketen ökar vikten på elbilar, vilket innebär att däcken för elbilar kan behöva klara högre belastning än däck till bensin- och dieseldrivna bilar.

Belastningsindexet, som visas på däcksidan, anger hur mycket vikt däcket kan bära på ett säkert sätt vid korrekt däcktryck. Detta nummer ska stämma överens med det belastningsindex som anges i bilens registreringsbevis, där även de godkända däckdimensionerna framgår.

– Det är avgörande att köpa däck med rätt storlek och korrekt belastningsindex. I takt med att allt fler tunga elbilar kommer ut på marknaden har en ny specifikation, High Load (HL), introducerats som ett komplement till XL-däcken. Vi kommer definitivt att se fler HL-däck framöver, säger Emil Sundholm.

Samtidigt betonar Sundholm att HL-däck inte är ett måste, så länge däckens storlek och belastningsindex överensstämmer med registreringsbeviset.

Misstag 3 – Att inte prioritera säkerhet och komfort

Säkerheten kommer alltid först. Komforten är dock särskilt viktig för elbilar. Om du har investerat i en tyst och bekväm elbil kan bullriga däck ta bort glädjen med elbilen. Vi testar våra däck på elbilar för att säkerställa att de är säkra och tillräckligt tysta för elbilsresor, och vi har till exempel utvecklat Nokian Tyres SilentDrive-teknologin med ljudabsorberande skum för att ytterligare minska däckljudet, säger Emil Sundholm.

Däcken påverkar även bilens räckvidd. För bästa möjliga räckvidd rekommenderar Sundholm att välja däck med rullmotståndsklass A eller B. Klassificeringen hittar du på EU-etiketten för dubbfria däck. Dubbdäck har ingen EU-etikett, men många biltidningar publicerar oberoende vinterdäckstester där rullmotståndet för dubbdäck ingår.

Foto: Nokian Tyres.