Nu får Subaru en ny mer avskalad logotyp
Nyligen presenterade Subaru tre helt elektriska modeller, Solterra, Uncharted och e-Outback. Med lanseringen av de nya modellerna byter Subaru också till en uppdaterad logotyp som har en mer avskalad design som är anpassad för digitala kanaler.
Nya Subaru-logotypen är anpassad för alla digitala kanaler. Foto: Subaru.
Subarus logotyp har sina rötter i den japanska betydelsen av ordet Subaru, som syftar på stjärnhopen Plejaderna.
De sex stjärnorna i logotypen symboliserar de sex företag som gick samman för att bilda Fuji Heavy Industries som är Subarus moderbolag. Den största stjärnan representerar huvudbolaget och de fem små stjärnorna de sammanslagna enheterna.
Logotypen har utvecklats stegvis genom åren
Subarus logotyper från 1953 till i dag. Nu ska den den mörkblå med sliverkant som gällt sedan 2003 bytas ut. Illustration: Subaru.
- 1953 – En silverfärgad logotyp med stjärnor i en oval, i 3D-design.
- 1958 – En kort, gyllene version med förfinade stjärnor.
- 1959 – En färgklick med silvriga stjärnor mot röd bakgrund som symboliserar passion och rörelse.
- 1970 – Mörk eller svart bakgrund med en mer stilren design och tydligare struktur.
- 1980 – Övergång till en djupblå bakgrund som symboliserar natthimlen – stjärnklustret träder fram med kontrast.
- 1999 – Introduktion av gradienter och 3D-effekt.
- 2003 – Ny design etableras, med en mörkare blå bakgrund, slankare silverkant och ny textbaserad wordmark i enkel, sans-serif-kapitalstil.
- 2025 – Ny avskalad och stilren design som är anpassad för alla digitala kanaler.
Ska vara en varumärkesförändring i grunden
Att introducera ett nytt elbilsprogram är något mer än en teknisk nyhet – det är en varumärkesförändring i grunden, skriver Subaru. Subarus nya logotyp är mer än en ren formförändring – den är en stark signal till både lojala kunder och framtidens köpare, menar biltillverkaren.
Subaru släpper tre nya elbilsmodeller i Europa (Artikel från 18 juli på Bilweb)