September 18. 2025, Lars Kämpe

Här är färgerna som kan sänka värdet på din bil

Varannan svensk kan tänka sig att rata en bil på grund av färgen. Mest avskräckande är rosa. Det visar en Sifo-undersökning från Kvdbil om svenskarnas färgpreferenser vid bilköp. Och med fel färg kan din bil tappa i värde.

Rosa är ingen bra färg om du vill att bilen ska hålla sitt värde. Barbie skulle förmodligen inte hålla med. Foto: Kvdbil.

För många bilköpare kan bilens färg vara helt avgörande för köpbeslutet. Enligt undersökningen kan hela 52 procent avstå från att köpa en bil om den har en viss färg. Rosa toppar listan över färger som flest skulle välja bort, tätt följt av lila, orange och gul.

– Det här är också något att tänka på, även om man själv inte stör sig på färgen. Den kan påverka andrahandsvärdet och göra bilen svårare att sälja vidare i framtiden, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Män är mer kräsna än kvinnor

Undersökningen visar tydliga skillnader mellan könen. Män är generellt mer färgkräsna – bara 28 procent uppger att de är öppna för alla färger, jämfört med 36 procent av kvinnorna.

Så ser den färglösa verkligheten ut på våra vägarna

Statistik från Transportstyrelsen visar att svenskarnas mest accepterade färger också är de vanligaste på vägarna. Av drygt fem miljoner registrerade personbilar i Sverige är färgvalen tydligt konservativa.

De vanligaste färgerna på bilar i Sverige

  • Vit: 1 015 381 bilar, 19,8 procent
  • Svart: 896 967 bilar, 17,5 procent
  • Grå: 756 238 bilar, 14,8 procent
  • Silver: 462 006 bilar, 9,0 procent
  • Röd: 451 178 bilar, 8,8 procent

(Färg, antal bilar, andel i procent)

Färgerna vi helst undviker

  • Rosa: 52 procent
  • Lila: 44 procent
  • Orange: 43 procent
  • Gul: 38 procent
  • Brun: 22 procent

Färgerna vi stör oss minst på

  • Mörkgrå: 1 procent
  • Ljusgrå: 3 procent
  • Mörkblå: 3 procent
  • Svart: 3 procent
  • Silver: 4 procent
Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 13–21 mars 2025. Totalt intervjuades 1 050 personer i åldern 20–79 år med tillgång till bil. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).