Forskare ska utreda förnybar bensin
I stort sett all bensin är i dag fossil och möjligheterna att ställa om bensinen till förnybart är kraftigt begränsad. I ett nytt projekt ska forskare vid IVL Svenska Miljöinstitutet därför undersöka förutsättningarna för att en marknad för förnybara bensinprodukter ska kunna växa fram.
Foto: IVL.
Till skillnad från dieselbilar så finns det inget förnybart alternativ som kan användas direkt i en bensinbil utan motoranpassning. Hur de bensinbilar som redan finns i trafik ska kunna användas när fossila drivmedel fasas ut är därför fortfarande en öppen fråga.
Säljs fortfarande många bensinbilar
– Nyförsäljningen av bensinbilar är fortfarande hög och vare sig vi vill eller inte kommer bensinbilarna finnas kvar under lång tid. Vi behöver därför få en bättre bild av hur bensinproblemet framöver ska kunna lösas, säger Tobias Gustavsson Binder, forskare och utredare på IVL Svenska Miljöinstitutet.
Förnybar bensin kan i teorin produceras både med hjälp av bioråvaror och fossilfri elektricitet. I dag är produktionen dock i praktiken begränsad till etanol och bionafta, som visserligen kan blandas in i vanlig bensin men bara i små mängder.
Långt ifrån ett förnybart bränsle
Etanol kan användas i höginblandad form men kräver i så fall motoranpassning. Tester görs för att producera andra förnybara bensinprodukter, men storskalig produktion är förknippad med stora tekniska och ekonomiska utmaningar.
– Det saknas i nuläget en realistisk bild över hur förnybar bensin ska kunna introduceras och skalas upp på marknaden. Även om det finns mindre produktionsanläggningar så är vi långt ifrån att ha ett etablerat förnybart bränsle som kan användas i höginblandad eller ren form, säger Tobias Gustavsson Binder.
I projektet ska forskarna kartlägga initiativ och positioner kring förnybar bensin bland drivmedelsbolag samt bil- och motortillverkare. De ska också analysera möjligheter och hinder med olika produktionsvägar samt undersöka vilka styrmedel som kan skapa förutsättningar för en fungerande marknad.
Trafikverket finansierar projektet
Projektet pågår till våren 2026 och finansieras av Trafikverket. Arbetet ingår i den internationella samarbetsplattformen Advanced Motor Fuels inom International Energy Agency (IEA) där Trafikverket hanterar det svenska medlemskapet.