September 17. 2025, Lars Kämpe

Regeringen vill satsa på elektrifiering av transporter

I budgetpropositionen för 2026 tänker regeringen presentera flera förslag som ska snabba på näringslivets och transportsektorns klimatomställning. Det handlar om att stödja utbyggnaden av laddinfrastruktur, påskynda introduktionen av lätta ellastbilar och gynna arbetsresor med laddbara fordon.

Romina Pourmokhtari är klimat- och miljöminister. Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

– För att snabba på omställningen av transportsektorn är det helt centralt att vi sänker trösklarna för fler företag och hushåll att välja eldrivet. Med miljardsatsningar på Klimatklivet möjliggör vi ytterligare laddinfrastruktur över hela landet, och genom att förlänga klimatpremien till lätta ellastbilar skapar vi förutsättningar för fler utsläppsfria transporter. Att göra den skattefria laddelen vid arbetsplatsen permanent förstärks också incitamenten för eldrivna arbetsresor. Detta är klimatpolitik som gynnar tillväxt och konkurrenskraft, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.

Förra året fick 47 000 laddpunkter stöd

Klimatklivet är ett av regeringens viktigaste stöd till investeringar som ska bidra till att minska utsläppen och underlätta Sveriges klimatomställning. Bara under förra året beviljades 1,5 miljarder kronor i stöd till cirka 47 000 laddpunkter i Sverige, vilket var mer än något annat föregående år.  

I budgetpropositionen för 2026 föreslås anslaget att öka med 1,5 miljarder kronor 2026, till totalt cirka 4,5 miljarder kronor. Anslaget beräknas öka med 1,5 miljarder även 2027 och 2028.

Klimatpremien till lätta ellastbilar förlängs

För att fler ska kunna byta ut sina fossildrivna fordon till eldrivna fordon vill regeringen förlänga klimatpremien till lätta ellastbilar.

Ansökningstrycket för lätta ellastbilar har varit högt. Klimatpremien, som redan visat sig påskynda introduktionen av eldrivna fordon, föreslås få ett tillskott på 700 miljoner 2027 och 800 miljoner 2028 till eldrivna lätta lastbilar.

Laddel på arbetsplatsen kan bli permanent skattefri

Som en del i omställningen till en fossilfri fordonsflotta infördes den 1 juli 2023 en tillfällig skattefrihet. Denna skattefrihet gäller vid laddning av personbil klass I, lätt lastbil, motorcykel, moped eller cykel vid en laddningspunkt eller ett eluttag som arbetsgivaren håller med i anslutning till arbetsplatsen.

Den tillfälliga skattefriheten upphör att gälla den 1 juli 2026. För att fortsatt gynna arbetsresor med laddbara fordon framför andra, mindre hållbara alternativ, tänker regeringen föreslå att skattefriheten ska gälla tills vidare.

Regeringen vill också öka incitamenten för arbetstagare med laddhybrid som förmånsbil att köra på el vid tjänstekörning. Därför kommer förslag till en utvidgad avdragsrätt för drivmedelskostnader vid tjänsteresor.

Pressmeddelande på regeringen.se

Regeringen har flera förslag som ska snabba på elektrifiering och näringslivets och transportsektorns klimatomställning. Förslagen bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna. Foto: Bilweb.