Volkswagen ID. CROSS Concept blir ID. Cross 2026
Under den pågående bilmässan IAA Mobility 2025 i München visar Volkswagen för första gången ID. CROSS Concept. Denna konceptbil i småbilssegmentet ska under 2026 börja serietillverkas som ID. Cross.
Världspremiär på IAA för konceptbilen ID. Cross Concept. Foto: Volkswagen.
Volkswagen ID. CROSS Concept är syskon med konceptbilen Skoda Epic och den kamouflerade Cupra Raval som också visas på mässan i München. De tre bilarna är eldrivna modeller nära produktion och en del av det som kallas Electric Urban Car Family (EUCF) inom Volkswagen Brand Group Core (BGC).
ID. CROSS Concept beskrivs som en kompakt-suv på instegsnivå som passar lika bra i stan som på långresan.
– Redan från början var mitt mål att forma märket Volkswagen till den bästa versionen genom tiderna. Konceptbilen ID. CROSS, som är nära att serietillverkas, visar att vi nu verkligen levererar – med en ny design, många tekniker som tidigare bara fanns i högre klasser, förbättrad användbarhet och kvalitet. Och äntligen ”rätt” namn igen. Med den här nya Volkswagen-generationen håller vi våra löften, säger Thomas Schäfer, vd för märket Volkswagen, chef för Brand Group Core och medlem i koncernledningen.
Lansering av fyra nya eldrivna modeller på instegsnivå
Efter ID. 2all, ID. GTI Concept och ID. EVERY1 är ID. CROSS Concept den fjärde eldrivna konceptbilen för småbilssegmentet.
Världspremiären för nya ID. Polo (den produktionsklara versionen av ID. 2all) planeras till första halvåret 2026. Kort därefter presenteras ID. Polo GTI. Två klassiska Volkswagen-beteckningar – Polo och GTI – tas därmed in i elbilarnas värld. Den produktionsklara versionen av ID. CROSS Concept får namnet ID. Cross och har världspremiär sommaren 2026.
ID. EVERY1, som också visas upp i München är fortfarande en konceptbil och kommer år 2027.
Har kompakta mått
ID. CROSS Concept är 4 161 mm lång och har ett axelavstånd på 2 601 mm. Bilen är 1 839 mm bred och 1 588 mm hög. Det innebär att den har samma storlek som dagens T-Cross.
Bagaget rymmer 450 liter
Volkswagen beskriver kupén i femsitsiga ID. CROSS Concept som mycket rymlig. Bilens ovanliga bredd och den luftiga interiören ska ge en större känsla av rymd. Bagageutrymmet i konceptbilen rymmer 450 liter. Ett extra fack, en så kallad "frunk", på 25 liter under motorhuven ger extra utrymme.
Tekniskt sett bygger framhjulsdrivna ID. CROSS Concept på den modulära elbilsplattformen MEB, som kommer att vidareutvecklas kontinuerligt i framtiden med förbättringar av MEB+, bland annat vad gäller motorer, batterier och programvara.
ID. CROSS Concept har en nyutvecklad drivlina. Två centrala moduler är elmotorn inklusive kraftelektronik som är integrerad i framaxelsystemet och högvoltsbatteriet som är plant placerat i golvet. Elmotorn i konceptbilen har en effekt på 211 hk/155 kW och driver framhjulen. Räckviddsprognosen för nya ID. CROSS Concept är upp till 420 kilometer (WLTP).
Tekniska data för ID. CROSS Concept
- Drivning: MEB+, framhjulsdrift.
- Effekt: 211 hk/155 kW.
- Räckvidd, WLTP: upp till 420 km (prognos).
- Topphastighet: 175 km/h.
- Längd: 4 161 mm.
- Bredd: 1 839 mm.
- Höjd: 1 588 mm.
- Axelavstånd: 2 601 mm.
- Bagageutrymme med fem personer ombord: 450 liter + 25 liter "frunk".
- Kultryck: 75 kg.
- Maximal släpvagnsvikt: 1 200 kg (bromsad, 8 procents lutning).
- Hjul: 235/40 R21.
Volkswagen till salu på Bilweb
Konceptbilen Skoda Epiq i produktionsversion 2026 (artikel på Bilweb)
Så ska lilla elbilen Cupra Raval se ut (artikel på Bilweb)