September 10. 2025, Lars Kämpe

Superbatteri tog Mercedes 120 mil på en laddning

Mercedes-Benz har genomfört ett långdistansprov med en lätt modifierad EQS. Med ett nyutvecklat solid state-batteri körde bilen hela 1 205 kilometer från Stuttgart till Malmö – utan ett enda laddstopp. Vid ankomsten återstod dessutom 137 kilometers räckvidd.

Foto: Mercedes-Benz.

Testet är en del av Mercedes-Benz omfattande utvärderingsprogram för den nya solid state-teknologin.

– Solid state-batteriet är en verklig gamechanger för elbilar. Med EQS långdistanskörning visar vi att teknologin fungerar inte bara i labbet, utan också på vägen. Vårt mål är att ta denna innovation till serieproduktion före decenniets slut och erbjuda våra kunder en helt ny nivå av räckvidd och komfort, säger Markus Schäfer, CTO Mercedes-Benz Group AG.

Vätskan ersätts i solid state-batterier

Dagens elbilar använder batterier med en flytande eller gelbaserad elektrolyt som leder joner mellan anod och katod. I ett solid state-batteri ersätts den vätskan med ett fast material – keramik, glas eller polymerer.

Tekniken öppnar för flera avgörande fördelar:

  • Högre energidensitet: Mer energi i samma volym och vikt ger längre räckvidd.
  • Snabbare laddning: Den fasta elektrolyten tål högre effekter och minskar risken för överhettning.
  • Säkrare: Ingen brandfarlig vätska som kan läcka eller explodera.
  • Längre livslängd: Fler laddcykler utan märkbar kapacitetsförlust.

Kräver nya material

Utmaningen ligger i tillverkningen. Solid state-celler kräver nya material och är dyrare och mer komplexa att producera i stor skala. Men med stor potential betraktas solid state som nästa stora steg för elbilar. Det är en en teknologi som har potential att förena lång räckvidd, ultrasnabb laddning och ökad säkerhet i ett och samma batteri.

Mercedes EQS till salu på Bilweb