KAK välkomnar förändringar i ELV-direktivet
EU-kommissionens förslag till det så kallade ELV-direktivet (End of Life Vehicle) har fått kraftig kritik. I praktiken innebar förslaget att ett fordon kunde tvångsskrotas utan ersättning. Nu skriver KAK att det ser ut som att hotet mot äldre fordon till stor del är avvärjt. Detta efter att miljöministrarna i EU tagit fram ett nytt förslag som är bättre än kommissionens.
Mercedes-Benz 190 SL – 1958. En av de klassiska samlarbilar som säljs på Bilweb Auctions denna vecka. Foto: Bilweb Auctions.
I EU-parlamentet har frågan om ELV-direktivet gett upphov till flera tusen ändringsförslag. Kungliga Automobil Klubben (KAK) och andra motororganisationer har också drivit på för att få till förändringar i direktivet. I början av sommaren kom det nya justerade förslaget från ministerrådet som nu fått parlamentets gillande.
Hotet om skrotning verkar vara avvärjt
I direktivet regleras hur uttjänta fordon ska hanteras. Från början var principen i förslaget att om renoveringskostnaderna översteg marknadsvärdet på ett fordon, skulle det betraktas som avfall. Det hotet verkar nu vara undanvärjt, men skulle ha inneburit att privatägda fordon kunde tvångsskrotas mot ägarens vilja och utan ersättning.
– Förslaget som ursprungligen lades fram var en allvarlig inskränkning av äganderätten. Det skulle omfattat en stor del av de fordon som i dag ägs som samlarobjekt och kan utgöra morgondagens veteranbilar. Äldre fordon utgör också en viktig kunskapsbank för utvecklingen av morgondagens bilism. Man kan även tänka sig vilka förödande konsekvenser det skulle fått för motorsporten där stora resurser läggs ned på reparationer efter tävling, säger Anders Ydstedt, ordförande, KAK:s expertråd.
Jobbat hårt för ett bättre förslag
KAK har gjort många insatser för att få tillstånd ett bättre förslag. Klubben har tagit debatten direkt med EU-kommissionen, anordnat seminarier med berörda politiker och svarat på remiss i frågan. Utöver detta har KAK tagit många kontakter på internationella nivå, inte minst genom bilorganisationen FIA.
– Det svenska perspektivet på motorhobbyn är bredare än i många länder. Det finns en levande bilkultur där vi bygger om och återanvänder fordonen. Det handlar inte bara exklusiva veteranbilar utan även om standardvagnar. Om denna kultur ska kunna fortsätta att existera måste stor respekt visas för ländernas olikheter, säger Anders Ydstedt.
Bilar äldre än 30 år till salu på Bilweb