Porsche 911 Turbo S blir starkare och snabbare
Nu presenterar Porsche en ny toppversion av 911:an på bilmässan IAA Mobility i München. Nya 911 Turbo S har en drivlina med biturbo och T-Hybrid-teknik och är den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills.
Foto: Porsche.
Nya 911 Turbo S höjer ribban på alla områden och finns både som coupé och cabriolet. Enligt Porsche ska den 711 hk starka och fyrhjulsdrivna sportbilen förena prestanda med exklusivitet, långfärdskomfort och användarvänlighet.
– 911 Turbo S är det mest kompletta och mångsidiga sättet att köra en Porsche 911. Vare sig det gäller vardagskörning, långa motorvägspass eller körning på racerbana så har vi lyckats göra nya 911 Turbo S ännu bekvämare, mer individuell och betydligt snabbare än sin föregångare, säger Frank Moser, ansvarig för modellserierna 911 och 718.
Drivlinan har biturbo och T-Hybrid-teknik
Den nyutvecklade drivlinan har en systemeffekt på 523 kW (711 hk). Det gör nya 911 Turbo S till den mest kraftfulla 911-modellen i serieproduktion hittills. Drivlinans maximala vridmoment är 800 Nm som är tillgängligt över ett extremt brett intervall från 2 300 till 6 000 varv/min.
Utrustad med den innovativa och lättviktsdesignade T-Hybrid-tekniken med ett 400 V-system har effekten höjts med 61 hk jämfört med föregångaren.
En sorts T-Hybrid-drivlina debuterade 2024 i 911 Carrera GTS. Nu har tekniken vidareutvecklats i nya 911 Turbo S. Medan GTS har en enda elektrisk turboladdare (eTurbo), används två eTurbo-aggregat i nya 911 Turbo S. De båda eTurbo-aggregaten bidrar inte bara till den avsevärda högre prestandan utan förbättrar även drivlinans respons.
Det särskilt kompakta och lätta högvoltsbatteriet med en kapacitet på 1,9 kWh är identiskt med det i 911 Carrera GTS. En åttaväxlad PDK med integrerad elmotor överför kraften till fyrhjulsdriften.
Accelererar 0 till 200 på 8,4 sekunder
Accelerationen 0 till 100 km/h för 911 Turbo S har sänkts med 0,2 sekunder jämfört med föregångaren till 2,5 sekunder. Sprinten 0 till 200 km/h tar 8,4 sekunder, vilket är en förbättring på 0,5 sekunder. Topphastigheten hos nya 911 Turbo S är 322 km/h.
Snabbare än föregångaren på Nordschleife
Trots de extra komponenterna i prestandahybridsystemet väger nya 911 Turbo S bara 85 kilo mer än föregångaren. Viktökningen har mer än kompenserats inom alla områden som är relevanta för kördynamiken. Som en del av den slutliga utvecklingen under hösten 2024 uppnådde en lätt kamouflerad 911 Turbo S en varvtid på 7:03,92 minuter under en officiell tidtagning på Nürburgring Nordschleife. Det är cirka 14 sekunder snabbare än föregångaren.
Har smart aerodynamik
Ett nytt aerodynamiskt koncept optimerar kylningen och effektiviteten hos nya 911 Turbo S. Aktiva, vertikalt placerade kylluftsspjäll i bilens front och en aktiv frontdiffusor, tillsammans med den variabla frontspoilerläppen och den höj- och sänkbara bakvingen som ärvts från föregångaren, fungerar tillsammans som en effektiv helhet. Beroende på körsituationen reducerar den aktiva aerodynamiken på ett intelligent sätt luftmotståndet. Luftmotståndskoefficienten hos 911 Turbo S har sänkts med tio procent jämfört med föregångaren i det mest effektiva läget för alla aktiva aerodynamiska element.
Den nya toppmodellen i 911-serien har som brukligt en synligt bredare kaross och spårvidd jämfört med Carrera-modellerna, samt öppningar i de bakre sidosektionerna. På den nydesignade bakpartipanelen finns markanta ventilationsöppningar som bidrar till att markera bredden ytterligare. Avgassystemets slutrör av titan, i en nytolkning av den typiska Turbo-specifika designen, understryker Turbo S:s topposition i modellserien.
Är tvåsitsig som standard
Om 911 Turbo S beställs som coupé levereras den som tvåsitsig som standard, men kan på begäran konfigureras med baksätessystem utan extra kostnad. 911 Turbo S Cabriolet levereras som standard i en 2+2-konfiguration.
Går att beställa nu
Nya Porsche 911 Turbo S kan beställas nu och priserna startar på 2 990 000 kronor. 911 Turbo S Cabriolet kostar från 3 140 000 kronor.
Porsche 911 Turbo till salu på Bilweb