Augusti 20. 2025, Lars Kämpe

Ditt val av bil kopplas till personligheten

Är du prestigefull, trygghetssökande eller gammeldags? Ditt val av bil kan säga mycket om din personlighet, i alla fall enligt en ny Sifo-undersökning gjord för Kvdbil.

Ferrari associeras inte helt oväntat till "sportig". Foto: Kvdbil.

De flesta svenskar associerar ett visst bilmärke till en viss personlighetstyp. De märkena som väcker mest associationer är Porsche och Ferrari, där gör nio av tio svenskar (91 procent) en koppling mellan bilmärket och något personlighetsdrag. Det mest anonyma märket är kinesiska BYD, bara var fjärde (27 procent) har någon form av uppfattning om vilken sorts personlighet ägarna av BYD-bilar har.

Ekonomisk kopplas till många märken

Personlighetsdraget ”ekonomisk” är det som flest förknippar med något bilmärke. Hela tio märken associerar de tillfrågade den till den personligheten.

Däremot är det få som ser ägandet av en bil som något ungdomligt, bara Mini gör den kopplingen.

Volvo- och VW-ägare söker trygghet

Människor som har märken som BMW, Mercedes och Jaguar anses vara prestigefyllda medan de som äger en Kia, Toyota eller Skoda ses som ekonomiska.

Om man har en fransk bil är man gammeldags enligt den här undersökningen. Ägare av Renault, Peugeot och Citroën får alla det epitetet. En Volvo eller Volkswagen signalerar att man är trygghetssökande.

Speglar vår självbild

– Vi människor har en tendens att välja bilar som speglar vår självbild eller den bild vi vill att andra ska ha av oss. Det kan handla om allt från status till trygghet eller en önskan att sticka ut, säger Daniel Odsberg, försäljningschef på Kvdbil.

Bilmärken som förknippas med olika personligheter

  • Trygghetssökande: Volvo, Volkswagen
  • Ekonomisk: Kia, Toyota, Skoda, Nissan, Seat, Hyundai, Mazda, Mitsubishi, Fiat, Dacia
  • Prestigefull: BMW, Mercedes, Lexus, Jaguar
  • Sportig: Audi, Porsche, Alfa Romeo, Ferrari, Lamborghini, MG
  • Gammeldags: Renault, Peugeot, Ford, Citroen, Opel, Saab
  • Teknikintresserad: Tesla, Polestar
  • Äventyrlig: Subaru, Land Rover, Jeep
  • Ungdomlig: Mini
  • Miljömedveten: BYD, Lynk & Co

Om undersökningen

  • Undersökningen genomfördes i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen) under perioden 13–21 mars 2025.
  • Totalt intervjuades 1050 personer i åldern 20–79 år med tillgång till bil.
  • Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval.
  • Det förekommer ingen självrekrytering i Kantar Medias webbpanel (Sifopanelen).

Hitta en bil som passar din personlighet på Bilweb

Volvo är för tryghetssökande enligt undersökningen. Foto: Bilweb.