Ny elektrisk tungviktare ska klara upp till 600 km
Nu lanserar Iveco dragbilen S-eWay som är en helelektrisk tung lastbil särskilt utvecklad för regional- och fjärrtrafik. Med en räckvidd på upp till 600 kilometer, snabbladdning på 350 kW och ett avancerat batterihanteringssystem optimalt för nordiskt klimat, ska S-eWay dragbil vara redo att elektrifiera även de mest krävande körningarna i hela Norden.
Ivecos nya lastbil bygger på företagets beprövade S-Way-plattform skriver Hedin Nordic Truck, som representerar Iveco i Norden. Foto: Iveco.
– Vi introducerade nyligen Iveco S-eWay chassibil för våra nordiska kunder och har redan fått god respons. Nu går vi steget längre. Med S-eWay dragbil visar vi att eldrift nu också är ett realistiskt och pålitligt alternativ för långväga och tunga transporter, även i vårt nordiska klimat. Vi ser en snabbt växande efterfrågan på eldrivna transportlösningar och S-eWay dragbil möter den med klassledande räckvidd, komfort och robusthet, säger Kåre Neergaard, Head of Product & Marketing på Hedin Nordic Truck, som representerar Iveco i Norden.
Ska vara byggd för nordiska krav
S-eWay dragbil är konstruerad för att klara temperaturer från -30°C till +45°C. Dragbilen har ett termiskt optimerat batterihanteringssystem och tre kraftfulla LFP-batteripaket med totalt 603 kWh kapacitet – varav 97 procent användbar energi. Snabbladdning från 20 till 80 procent går på 60 minuter, vilket ger flexibilitet för långa arbetsdagar och täta tidscheman.
– Vi har kunder från Kiruna till Köpenhamn och de har alla en sak gemensamt – de behöver lösningar som fungerar oavsett väder, avstånd eller last. Med S-eWay dragbil kan vi nu möta dessa behov på ett helelektriskt sätt, säger Kåre Neergaard.
Uppfyller EU:s krav på aerodynamik
En av nyheterna på S-eWay dragbil är den förlängda och aerodynamiskt optimerade fronten, kallad AeroCab. Den är 26 cm längre än traditionella hyttlösningar och utvecklad för att uppfylla EU:s senaste riktlinjer för aerodynamisk effektivitet. Designlösningen ger inte bara förbättrad energieffektivitet och längre räckvidd utan möjliggör även längre fordonskombinationer utan att tumma på svängradiekraven, något som är särskilt värdefullt i nordiska väg- och logistiksystem.
Försäljning av den nya lastbilen förväntas starta nu under hösten 2025.