Mars 06. 2025, Mathias Björkman

Bilmarknaden i februari 2025

Under februari 2025 noterades en fortsatt positiv utveckling på den svenska bilmarknaden.

Siffrorna i februari 2025 visar på fortsatt tillväxt inom nyregistreringar och försäljning av personbilar, särskilt inom segmentet för laddbara fordon. Privatmarknaden uppvisar en betydande återhämtning, medan marknaden för lätta lastbilar fortsätter att minska. Framöver är det viktigt att följa:
  • Hur ekonomin och ränteläget påverkar bilköpen
  • Utvecklingen av laddinfrastruktur och skattesystem för elbilar
  • Om företagens försiktighet på tjänstebilsmarknaden håller i sig

Nyregistreringar
I februari 2025 registrerades 19 525 nya personbilar, en ökning med 4,5 % jämfört med samma månad 2024. Volvo toppade listan med 18,7 % marknadsandel, följt av Volkswagen (15,3 %) och Kia (7,6 %). Totalt har 39 137 personbilar registrerats hittills i år, en ökning med 9,2 %. Marknaden för lätta lastbilar minskade kraftigt med 34,5 % jämfört med februari 2024. Totalt registrerades 2 383 fordon. Volkswagen var störst (27,3 %), följt av Ford (18,0 %) och Mercedes-Benz (11,6 %). Ackumulerat för 2025 är minskningen 24,8 % jämfört med året innan.

Laddbara bilar
Laddbara fordon stod för 61,2 % av nyregistreringarna i februari, jämfört med 51,7 % samma månad 2024. Av dessa var 35,1 % elbilar och 26,2 % laddhybrider.

  • Elbilsregistreringarna ökade med 32 % till 6 853 fordon. Volkswagen var störst inom elbilar (18,7 %), följt av Volvo (17,8 %) och Kia (10,4 %). Hittills under 2025 har 12 493 elbilar registrerats, en ökning med 24 %.
  • Laddhybrider ökade med 14 % till 5 106 registreringar. Volvo dominerade med 43,8 %, följt av BMW (11,8 %) och Mercedes-Benz (8,5 %). Under 2025 har 9 564 laddhybrider registrerats, en ökning med 12 %.

Försäljning av nya bilar
Totalt levererades 17 175 nya bilar i februari, en uppgång med 7,1 % jämfört med 2024. Volvo var störst (19,4 %), följt av Volkswagen (16,1 %) och Kia (8,4 %). Hittills i år har 32 784 nya bilar levererats (+7,2 %).

Privatmarknaden
Försäljningen till privatkunder ökade kraftigt med 19,1 % i februari, där 7 521 bilar levererades. Volkswagen var största märke (13,0 %), följt av Kia (12,6 %) och Volvo (11,4 %). Privatleasing utgjorde 40 % av affärerna. Totalt har 14 637 nya bilar sålts till privatpersoner under 2025, en ökning med 24,2 %.

Tjänstebilsmarknaden
Tjänstebilsförsäljningen ökade med 6,2 % till 6 830 fordon i februari. Volvo var marknadsledande (31,8 %), följt av Volkswagen (15,9 %) och BMW (7,9 %). Totalt har 12 837 tjänstebilar levererats i år (+3,4 %).

Begagnatförsäljning
Försäljningen av begagnade bilar upp till tio år minskade med 1,7 % i februari. Mediantiden för lagerhållning var 36 dagar.