Nya Volvo ES90 avtäckt
Bilweb går igenom den nya el-sedanen från Volvo
Volvos helt elektriska ES90 kombinerar en fastbacks elegans med SUV:ens praktiska egenskaper och den mest avancerade tekniken i märkets historia. Med en längd på exakt 5 meter och en WLTP-räckvidd upp till 700 km positionerar den sig som en premiumkonkurrent till BMW i5 och Mercedes EQE.
Design och platformES90 bygger på Volvos SPA2-plattform och är den första Volvon med 800-voltsteknik, vilket möjliggör laddning på 350 kW. Designen – utvecklad av Volvos kinesiska studio – karaktäriseras av en aerodynamisk profil med 0,25 Cd, den lägsta någonsin för Volvo. Den har en fastbackkaross med hög baklucka för praktisk lastning (424-733 liters bagage), 18,1 cm markfrigång som ger crossoverliknande egenskaper, och en integrerad LiDAR-sensor i taket för avancerad säkerhet.
Prestanda och laddning
Tre motoralternativ erbjuds:
Variant | Effekt | Acceleration 0-100 km/h | Räckvidd (WLTP) |
Single Motor Extended | 333 hk | 6,9 s | 650 km |
Twin Motor | 449 hk | 5,5 s | 700 km |
Twin Motor Performance | 680 hk | 4,0 s | 700 km |
Pris och tillgänglighet
I Sverige startar priset på 929 000 kr för Single Motor Ultra-utförande. Fyrhjulsdrivna versioner kostar från 988 000 kr (Twin Motor) till 1 052 000 kr (Performance). Noterbart är den stora prisskillnaden mot Norge, där startpriset är 613 707 kr (motsvarande SEK) för basmodellen, tack vare norska momsförmåner för elbilar under 500 000 NOK.
Interiör och hållbarhet
- Återvunna material i interiören
- PM2,5-luftreningssystem
- Aktiv batterikylning för optimerad prestanda
Läs mer hos Volvo