Porsche Carrera GT | Seal Grey 2005, Sportkupé
Begagnad Porsche Carrera GT | Seal Grey 2005, Sportkupé
Begagnad Porsche Carrera GT | Seal Grey 2005, Sportkupé
-
Märke
-
Modell
-
Fordonstyp
-
Växellåda
-
Årsmodell
-
Drivmedel
-
Mil
2 160
-
Ort
Västerås
Fordonets historik
Gratis rapport (9) med bilens historik. Kolla in skador, mätarställning, besiktning och antal ägare.
Fordonsinformation
- Bil nummer 871 av totalt 1 270 producerade
- En av de mest ikoniska analoga superbilarna genom tiderna, ofta betraktad som "The Holy Grail" bland moderna Porsche-modeller
- Har genomgått Porsches viktiga APA3-recall under 2024
- Fullständig servicehistorik hos auktoriserade Porsche-verkstäder
- Hela fronten och exponerade ytor skyddade med PPF
Daytona Automobil presenterar en Porsche Carrera GT från år 2005.
Carrera GT är en av de mest legendariska superbilarna som Porsche någonsin producerat. Den kombinerar racingteknologi med en analog körupplevelse som förmodligen aldrig kommer att återupprepad. Detta exemplar är nummer 871 av de 1 270 som tillverkades. Den levererades som ny av Porsche Center Reading i Storbritannien den 24 juni 2005 och såldes senare till sin andra ägare i Forst (Tyskland).
Bilen är lackerad i Seal Grey Metallic och har en ögonfallande interiör i tvåtonigt Ascot Brown och svart läder med svarta golvmattor. Den är utrustad med luftkonditionering samt Porsche Online Pro CD Radio, som inkluderar ett Bose-ljudsystem och navigation. Den har alltid servats hos auktoriserade Porsche-verkstäder och är i ett enastående fint skick genomgående. Det finns inga tecken på tidigare skador, och hela fronten samt exponerade ytor är skyddade med PPF.
Under 2024 genomgick bilen den viktiga APA3-recallen hos Porsche, vilket innebär att fjädringskomponenterna uppdaterats och att bilen nu är utrustad med de nya Michelin CUP 2-däcken.
Carrera GT presenterades som konceptbil vid Parissalongen 2000 och var en direkt utveckling av Porsches LMP2000 Le Mans-projekt. Ursprungligen var tanken att LMP2000 skulle ha en turbomatad boxersexa, men Porsche valde istället att utveckla en 5.5-liters V10, en motor som från början utvecklades för Formel 1 men aldrig kom till användning.
Produktionsmodellen lanserades 2003 med en uppdaterad 5, 7-liters V10 som levererade 612 hk vid 8 000 rpm och 590 Nm vridmoment. Kombinationen med en sexväxlad manuell växellåda och en keramisk koppling gav en unik körupplevelse. Karossen samt subframen och till och med kopplingshuset var tillverkat i kolfiber, vilket resulterade i en tjänstevikt på endast 1 380 kg.
Carrera GT var utrustad med en aktiv bakvinge, men även pushrod-racingfjädring och keramiska bromsar, vilket gjorde den till en av de mest avancerade bilarna på vägen när den lanserades. 2004 satte Walter Röhrl en varvtid på Nürburgring på 7:28, vilket cementerade dess status som en av de snabbaste bilarna i världen. Efter APA3-recallen testades bilen på nytt av Porsche med de nya Michelin CUP 2-däcken, där Jörg Bergmeister körde en ny varvtid på 7:12.69 – ett bevis på att Carrera GT fortfarande är en av de snabbaste produktionsbilarna med manuell låda och utan överladdning genom tiderna.
- Bil nummer 871 av totalt 1 270 producerade
- En av de mest ikoniska analoga superbilarna genom tiderna, ofta betraktad som "The Holy Grail" bland moderna Porsche-modeller
- Har genomgått Porsches viktiga APA3-recall under 2024
- Fullständig servicehistorik hos auktoriserade Porsche-verkstäder
- Hela fronten och exponerade ytor skyddade med PPF
Daytona Automobil presenterar en Porsche Carrera GT från år 2005.
Carrera GT är en av de mest legendariska superbilarna som Porsche någonsin producerat. Den kombinerar racingteknologi med en analog körupplevelse som förmodligen aldrig kommer att återupprepad. Detta exemplar är nummer 871 av de 1 270 som tillverkades. Den levererades som ny av Porsche Center Reading i Storbritannien den 24 juni 2005 och såldes senare till sin andra ägare i Forst (Tyskland).
Bilen är lackerad i Seal Grey Metallic och har en ögonfallande interiör i tvåtonigt Ascot Brown och svart läder med svarta golvmattor. Den är utrustad med luftkonditionering samt Porsche Online Pro CD Radio, som inkluderar ett Bose-ljudsystem och navigation. Den har alltid servats hos auktoriserade Porsche-verkstäder och är i ett enastående fint skick genomgående. Det finns inga tecken på tidigare skador, och hela fronten samt exponerade ytor är skyddade med PPF.
Under 2024 genomgick bilen den viktiga APA3-recallen hos Porsche, vilket innebär att fjädringskomponenterna uppdaterats och att bilen nu är utrustad med de nya Michelin CUP 2-däcken.
Carrera GT presenterades som konceptbil vid Parissalongen 2000 och var en direkt utveckling av Porsches LMP2000 Le Mans-projekt. Ursprungligen var tanken att LMP2000 skulle ha en turbomatad boxersexa, men Porsche valde istället att utveckla en 5.5-liters V10, en motor som från början utvecklades för Formel 1 men aldrig kom till användning.
Produktionsmodellen lanserades 2003 med en uppdaterad 5, 7-liters V10 som levererade 612 hk vid 8 000 rpm och 590 Nm vridmoment. Kombinationen med en sexväxlad manuell växellåda och en keramisk koppling gav en unik körupplevelse. Karossen samt subframen och till och med kopplingshuset var tillverkat i kolfiber, vilket resulterade i en tjänstevikt på endast 1 380 kg.
Carrera GT var utrustad med en aktiv bakvinge, men även pushrod-racingfjädring och keramiska bromsar, vilket gjorde den till en av de mest avancerade bilarna på vägen när den lanserades. 2004 satte Walter Röhrl en varvtid på Nürburgring på 7:28, vilket cementerade dess status som en av de snabbaste bilarna i världen. Efter APA3-recallen testades bilen på nytt av Porsche med de nya Michelin CUP 2-däcken, där Jörg Bergmeister körde en ny varvtid på 7:12.69 – ett bevis på att Carrera GT fortfarande är en av de snabbaste produktionsbilarna med manuell låda och utan överladdning genom tiderna.

Bonus för stammisar • Allrisk/drulle • Trafikolycksfall
Om säljaren
Porsche Carrera GT | Seal Grey 2005, Sportkupé
Ring oss Be oss ringa upp