Lamborghini LM002 | 1 av 301 | 1989, SUV
Begagnad Lamborghini LM002 | 1 av 301 | 1989, SUV
Begagnad Lamborghini LM002 | 1 av 301 | 1989, SUV
-
Märke
-
Modell
-
Fordonstyp
-
Växellåda
-
Årsmodell
-
Drivmedel
-
Mil
2 900
-
Ort
Västerås
Fordonets historik
Gratis rapport (9) med bilens historik. Kolla in skador, mätarställning, besiktning och antal ägare.
Fordonsinformation
- Tidig version med sex Weber-förgasare, samma motor som i Countach Quattrovalvole
- Enligt uppgifter beställd ny av Muammar Gaddafi för privat bruk, senare ägd av hans advokat innan den registrerades i Sverige
- Ägd av en betydande Lamborghini-samlare sedan 2015, som genomförde en full mekanisk översyn
Daytona Automobil presenterar en 1989 Lamborghini LM002, en av de mest ikoniska och ovanliga SUV-modellerna någonsin byggda.
Detta exemplar är en tidig version utrustad med den berömda 5, 2-liters V12-motorn från Countach Quattrovalvole, vilken är försedd med sex Weber-förgasare. Till skillnad från senare modeller levererar denna version en rå och ofiltrerad körupplevelse, med 450 hästkrafter och en femväxlad dogleg-manuell växellåda.
Bilens ursprung är omgivet av rykten och spekulationer. Den ska enligt uppgifter ha beställts ny av Muammar Gaddafi för privat bruk, innan den senare överläts till hans advokat. Efter detta hamnade bilen i Marbella, där den så småningom köptes av en svensk. På grund av bristande dokumentation kunde den till en början inte registreras i Sverige, vilket ledde till att den först registrerades i Tjeckien innan den slutligen blev importerad och registrerad i Sverige där den fortfarande finns idag.
År 2015 bytte bilen ägare igen och köptes av en välkänd Lamborghini-samlare, som sedan dess har ägt och underhållit den noggrant. Direkt efter köpet genomförde hans mekaniker en fullständig genomgång av bilen, där motorns kompression bekräftades vara utmärkt, vilket gjorde att ingen större motorrenovering behövdes. En omfattande mekanisk översyn genomfördes ändå, inklusive påskiftning av nya orginaldäck från Pirelli, en komponent som är notoriskt svår att ersätta på LM002.
Under sin ägandeperiod deltog samlaren i Gumball 3000 med bilen, då var den helfolierad i satin-guld med den sedvanliga Gumball-liveryn. Sedan dess har bilen använts sparsamt och förvarats i hans samling.
När bilen köptes hade den insatser av skottsäkert material i dörrarna, som senare togs bort för att förbättra användarvänligheten. Den svarta belysningsenheten baktill fungerar som extrabelysning, medan den vita kupolen framtill installerades för navigationen i bilen. Inuti bilen finns en kompass och ett äldre kommunikationssystem. Enligt vissa källor ska Gaddafi ha beställt tre LM002 för privat bruk, vilket skulle kunna förklara vissa av bilens unika fabriksdetaljer och de skottsäkra förstärkningarna.
Även om bilen går mycket bra, rekommenderar vi en service med byte av alla vätskor innan omfattande körning. De ursprungliga instruktionsböckerna saknas, men bilen bevarar sin unika karaktär och historia som en av de mest fascinerande SUV-modellerna någonsin byggda.
LM002 designades av Giulio Alfieri och tillverkades mellan 1986 och 1993. Den var Lamborghinis första SUV och föregick prestanda-SUV-trenden med flera decennier. Med sin aggressiva design och ikoniska V12-motor är denna LM002 en unik del av bilhistorien.
- Tidig version med sex Weber-förgasare, samma motor som i Countach Quattrovalvole
- Enligt uppgifter beställd ny av Muammar Gaddafi för privat bruk, senare ägd av hans advokat innan den registrerades i Sverige
- Ägd av en betydande Lamborghini-samlare sedan 2015, som genomförde en full mekanisk översyn
Daytona Automobil presenterar en 1989 Lamborghini LM002, en av de mest ikoniska och ovanliga SUV-modellerna någonsin byggda.
Detta exemplar är en tidig version utrustad med den berömda 5, 2-liters V12-motorn från Countach Quattrovalvole, vilken är försedd med sex Weber-förgasare. Till skillnad från senare modeller levererar denna version en rå och ofiltrerad körupplevelse, med 450 hästkrafter och en femväxlad dogleg-manuell växellåda.
Bilens ursprung är omgivet av rykten och spekulationer. Den ska enligt uppgifter ha beställts ny av Muammar Gaddafi för privat bruk, innan den senare överläts till hans advokat. Efter detta hamnade bilen i Marbella, där den så småningom köptes av en svensk. På grund av bristande dokumentation kunde den till en början inte registreras i Sverige, vilket ledde till att den först registrerades i Tjeckien innan den slutligen blev importerad och registrerad i Sverige där den fortfarande finns idag.
År 2015 bytte bilen ägare igen och köptes av en välkänd Lamborghini-samlare, som sedan dess har ägt och underhållit den noggrant. Direkt efter köpet genomförde hans mekaniker en fullständig genomgång av bilen, där motorns kompression bekräftades vara utmärkt, vilket gjorde att ingen större motorrenovering behövdes. En omfattande mekanisk översyn genomfördes ändå, inklusive påskiftning av nya orginaldäck från Pirelli, en komponent som är notoriskt svår att ersätta på LM002.
Under sin ägandeperiod deltog samlaren i Gumball 3000 med bilen, då var den helfolierad i satin-guld med den sedvanliga Gumball-liveryn. Sedan dess har bilen använts sparsamt och förvarats i hans samling.
När bilen köptes hade den insatser av skottsäkert material i dörrarna, som senare togs bort för att förbättra användarvänligheten. Den svarta belysningsenheten baktill fungerar som extrabelysning, medan den vita kupolen framtill installerades för navigationen i bilen. Inuti bilen finns en kompass och ett äldre kommunikationssystem. Enligt vissa källor ska Gaddafi ha beställt tre LM002 för privat bruk, vilket skulle kunna förklara vissa av bilens unika fabriksdetaljer och de skottsäkra förstärkningarna.
Även om bilen går mycket bra, rekommenderar vi en service med byte av alla vätskor innan omfattande körning. De ursprungliga instruktionsböckerna saknas, men bilen bevarar sin unika karaktär och historia som en av de mest fascinerande SUV-modellerna någonsin byggda.
LM002 designades av Giulio Alfieri och tillverkades mellan 1986 och 1993. Den var Lamborghinis första SUV och föregick prestanda-SUV-trenden med flera decennier. Med sin aggressiva design och ikoniska V12-motor är denna LM002 en unik del av bilhistorien.

Bonus för stammisar • Allrisk/drulle • Trafikolycksfall
Om säljaren
Lamborghini LM002 | 1 av 301 | 1989, SUV
Ring oss Be oss ringa upp