Daimler Consort Drophead Coupé 2.5 Preselector DB18 1951, Sedan
Begagnad Daimler Consort Drophead Coupé 2.5 Preselector DB18 1951, Sedan
Begagnad Daimler Consort Drophead Coupé 2.5 Preselector DB18 1951, Sedan
-
Regnummer
AWL916
-
Märke
-
Modell
-
Fordonstyp
-
Växellåda
-
Antal ägare
4
-
Årsmodell
-
Drivmedel
-
Mil
3 005
-
1:a regdatum
1951-02-06
-
0-100km/h
18.3s
-
Förbrukning
0 l/100km
-
Ort
Eslöv
-
Hästkrafter
69
-
CO2
0 g/km
Fordonets historik
Gratis rapport (9) med bilens historik. Kolla in skador, mätarställning, besiktning och antal ägare.
Fordonsinformation
Svensksåld
Nu har du chansen att köpa en riktigt gammal klassiker!
Daimler var en biltillverkare som ofta ansågs som synonymt med brittisk lyx och kvalitet, och många av deras modeller var populära bland både kungligheter och aristokrater. Daimler var också en del av den större bilgruppen BMC (British Motor Corporation) och senare Jaguar Cars, där märket ofta användes för mer exklusiva och sofistikerade bilar.
Daimler Consort Drophead Coupe 2.5 är en lyxig tvådörrars cabriolet från 1950-talet, utrustad med en 2, 5 liters motor. Den var designad för att ge både komfort och stil, med sitt fällbara tak och eleganta kaross. Modellen representerade en tid av brittisk hantverk och bilbyggande som fortfarande uppskattas av samlare och bil entusiaster idag.
Siffran 2.5 refererar till bilens motorstorlek, nämligen en 2, 5 liters motor. Detta innebär att Daimler Consort Drophead Coupe 2.5 är utrustad med en motor på 2, 5 liter, vilket var ett ganska vanligt motoralternativ för lyxbilar på den tiden.
En av ca 5000 stycken tillverkade Daimler Consort och denna från 1951.
Svensksåld och med endast 3 ägare där sista ägaren ägt bilen sedan 2013.
5 stycken finns registrerade i Sverige och endast 2 stycken med denna motor.
---- Allmän information om Daimler Consort Drophead Coupé ----
The Daimler DB18 is an automobile produced by Daimler from 1939 until 1953.
It is a 2½-litre version of the preceding 2.2-litre New Fifteen introduced in 1937.
From 1949, the DB18 was revised to become the Daimler Consort.
Using the engine developed for the Daimler Scout Car, it was offered to customers
from 1939 as a six-cylinder chassis on which Daimler and various British
coach builders offered a range of bodies including drop-head coupes.
The model was introduced immediately before the Second World War,
during which the company concentrated on the manufacture of military vehicles.
To contemporaries the model was generally known as the Daimler 2½-litre until
Daimler adopted the North American habit of giving their cars names (although not on any badgework),
and an all-steel export version of the car was introduced in October 1948 at the London
Motor Show, "principally for export" and branded as the Daimler Consort.
The updates included the integration of the firewall into the body rather than it
being part of the chassis, a move from rod operated mechanical brakes to a
Girling-Bendix hydraulic front and rod operated rear system, incorporating the
head lights into the front guards, and providing a badge plate behind the front
bumper with a curved radiator grille replacing the flat one.
För mer information besök gärna Wikipedialänken nedan:
https://en.wikipedia.org/wiki/Daimler_Consort
Vi byter gärna in din sportbil, klassiker eller vanliga bil.
Ring för mer information om objektet, finansiering m.m.
Hemleverans kan ombesörjas!
Välkommen till oss på Ucars Exclusive AB i Eslöv.
Vi hjälper till med förmånliga finansieringsalternativ samt tar er bil i byte.

Bonus för stammisar • Allrisk/drulle • Trafikolycksfall
Om säljaren
Daimler Consort Drophead Coupé 2.5 Preselector DB18 1951, Sedan
Ring oss Be oss ringa upp