Var tionde bilist ser suddigt efter en meter
Närmare 650 000 bilister i Sverige kör med så pass nedsatt syn att de inte skulle få ta körkort i dagsläget. Det visar Synbesiktningen som är ett syntest av bilister som årligen genomförs av Synoptik i samarbete med Bilprovningen. Samtidigt utreder Sverige ett nytt körkortsdirektiv från EU, där syn ingår, för nationella lagändringar.
Foto: Synoptik.
För sjuttonde året i rad har Synoptik och Bilprovningen genomfört Synbesiktningen, där bilister får testa synen och svara på attitydfrågor rörande syn och trafiksäkerhet. Återigen visar undersökningen att var tionde bilist, motsvarande närmare 650 000 bilförare, inte når upp till de synkrav som Transportstyrelsen ställer vid ansökan om lämplighetsintyg för B-körkort.
– Dagens krav på synskärpa för att ta B-körkort är låga i sig. Att var tionde bilist inte når upp till kraven är verkligen oroväckande eftersom det innebär att man ser suddigt redan efter en meter och därmed har svårt att upptäcka skyltar och annat i trafiken i tid, säger Awet Tesfamariam, kliniskt ansvarig på Synoptik.
9 av 10 svenska bilister vill ha lag på syntest
I samband med Synbesiktningen besvarar bilisterna en enkät om syn och trafiksäkerhet. Årets resultat visar återigen att 90 procent vill ha ett lagstadgat krav på syntest vid körkortsförnyelse.
– I Sverige är det i dagsläget bara förare över 45 år som kör tunga fordon som omfattas av lagkrav på syntest i samband med körkortsförnyelsen. Med tanke på att Sverige är en förebild på trafiksäkerhetsområdet, inte minst tack vare Nollvisionen, borde det vara en självklarhet för alla förare, oavsett fordonsslag, att testa synen vid förnyelse av körkort, säger Cecilia Blom Hesselgren, kommunikationschef på Bilprovningen.
Nytt körkortsdirektiv från EU utreds i Sverige
Det nya körkortsdirektivet från EU ska implementeras i samtliga medlemsländer senast under slutet av 2029. Direktivet ställer exempelvis krav på läkarintyg, med grundläggande synintyg, vid förnyelse av körkort för tunga fordon så som buss och lastbil, oavsett ålder.
För B-körkort gäller inte kravet. Här godkänner direktivet i stället tre alternativ för att säkerställa en tillräcklig syn vid körkortsförnyelse. Anledningen till detta är bland annat att syntester i vissa medlemsländer genomförs i vårdens regi, vilket rent administrativt skulle vara alltför resurskrävande.
EU-direktiv kräver åtgärd
EU-direktivet kräver att medlemsländerna inför minst en av följande tre åtgärder vid förnyelse av B-körkort.
- Syntest såsom vid ansökan om lämplighetsintyg för körkort.
- Självskattning, där föraren själv rapporterar och ansvarar för att säkerställa tillräcklig syn.
- Nationellt system som fångar upp förändringar i hälsan, exempelvis mellan sjukvården och ansvarig myndighet för körkortstillstånd.
Sverige har idag ett system där vården rapporterar till Transportstyrelsen när förändringar i hälsan påverkar förmågan att framföra ett fordon. Kontrollsystemet är dock inte relaterat till körkortsförnyelse utan inträffar vid eventuella besök hos sjukvården.
– Vi ser ingen anledning att inte göra mer och föreslår därför att obligatoriska syntester vid körkortsförnyelse införs för att öka trafiksäkerheten i Sverige. Rutiner för syntest kopplade till körkort finns redan på plats och processen är enkel och smidig. Synbesiktningen visar dessutom att nio av tio bilister efterfrågar ett lagkrav på syntest vid körkortsförnyelse, säger Awet Tesfamariam, Kliniskt ansvarig på Synoptik.
Regeringskansliet har tillsatt en utredare som ska analysera direktivet och se vilka lag- och förordnings-ändringar som ska införas i Sverige.
Kort om resultaten av Synbesiktningen 2025
- 9,3 procent har en synskärpa som ligger under dagens körkortskrav.
- 90 procent vill se ett lagkrav för syntest vid körkortsförnyelse.
- Synbesiktningen 2025 genomfördes under perioden 1–31 oktober. 1 792 bilister svarade på attitydfrågor kring syn och bilkörning, varav 1 165 bilister gjorde ett syntest.