December 17. 2025, Lars Kämpe

Snart är Volkswagen ID. Polo klar för produktion

Nedräkningen till lanseringen av nya ID. Polo har startat. Nu fem månader före världspremiären provkör Volkswagen nästan produktionsklara ID. Polo i flera regioner över hela världen. Målsättningen är att slipa till de sista detaljerna och finjustera köregenskaperna.

ID. Polo är den första av fyra nya eldrivna Volkswagen-modeller i småbils- och kompaktsegmentet som ska lanseras med början 2026. Foto: Volkswagen.

Från början ska ID. Polo finnas med tre effektnivåer (116 hk/85 kW, 135 hk/99 kW och 211 hk/155 kW). Den ska finnas två batteristorlekar (37 kWh och 52 kWh) och enligt prognosen ha en räckvidd på upp till 450 km.

Drivsystemet i ID.Polo baseras på den vidareutvecklade elbilsplattformen MEB+ som ska ge fördelar i småbilsegmentet vad gäller pris, utrymme och energiförbrukning.

Får ett riktigt namn

– ID. Polo är början på en ny generation Volkswagen med ny design, intuitiv manövrering, högsta kvalitet och förstklassiga köregenskaper – och äntligen med ett riktigt namn igen. Med ett instegspris från 25 000 euro gör vi elektrisk mobilitet tillgänglig för många människor i Europa. Och det är bara början. År 2026 kommer vi att presentera sex nya eldrivna modeller – alla 100 procent Volkswagen, säger Thomas Schäfer, VD för märket Volkswagen och chef för varumärkesgruppen Brand Group Core inom Volkswagen-koncernen.

Ny batteritekning minskar både vikten och priset

Batterierna i ID. Polo är av en ny generation och integrerad i underredet – den enhetliga PowerCo-cellen som använder cell-till-pack-teknik. Det innebär att cellen monteras direkt i batteripaketet utan modulhus. Det minskar priset, installationsutrymmet och vikten, samtidigt som energitätheten ökar med cirka 10 procent.

ID. Polo får nästa generations assistanssystem, som den förbättrade Travel Assist. Systemet kan hjälpa föraren att hålla bilen på rätt kurs i sidled och längsled samt vid filbyte på motorväg. Dessutom kommer Travel Assist i ID. Polo för första gången att erbjuda trafikljus- och stoppskyltsigenkänning.

Blir lite kortare men bredare och högre

ID. Polo är 4 053 mm lång, 1 816 mm bred och 1 530 mm hög. Axelavståndet är 2 600 mm.

Motsvarande värden för klassiska Polo med bensinmotor som baseras på den modulära plattformen MQB är: 4 074 mm (längd), 1 751 mm (bredd), 1 451 mm (höjd) och 2 552 mm (axelavstånd).

Alltid med fyra dörrar

Bagageutrymmesvolymen har ökat med 24 procent jämfört med klassiska Polo, från 351 till 435 liter. Med nedfällt baksätesryggstöd ökar lastvolymen till 1 243 liter (jämfört med 1 125 liter i klassiska Polo. Det extra utrymmet gör att den alltid har fyra dörrar och fem platser. Polo är mer mångsidig än någon av sina föregångare – perfekt för stadslivet och vardagsbruk med vänner och familj.

Volkswagen påpekar att specifikationerna för ID. Polo är prognosvärden efterom bilen ännu inte är i serieproduktion.

Volkswagen elbilar till salu på Bilweb.se

Volkswagen elbilar till salu på Bilweb.se

Foto: Volkswagen.