December 15. 2025, Lars Kämpe

Volkswagen testar självkörande fordon i trafiken

Upplevelsen för passagerarna är i fokus när Volkswagen testar autonom körning i verklig stadstrafik med forskningsfordonet Gen.Urban. Bilen anpassar sig efter pasagerarnas individuella preferenser, som sätets position och den digitala interiören. Samtidigt samlar forskare in data om hur människor upplever resor utan ratt och pedaler.

Det autonoma forskningsfordonet Gen.Urban tas i drift på gatorna i Wolfsburg. Foto: Volkswagen.

Nu inleder Volkswagen-koncernen nästa testfas i Wolfsburg med det autonoma forskningsfordonet Gen.Urban1. Efter omfattande provkörningar kan Gen.Urban nu köra autonomt i verklig stadstrafik. Forskningsprojektet syftar till att undersöka hur passagerare upplever resor i ett självkörande fordon utan traditionell ratt eller pedaler, och vilka krav det ställer på framtida fordonskoncept.

Ett tvärfunktionellt team från Volkswagen-koncernen, med experter inom design, mänskliga faktorer, mjukvaruutveckling och materialteknik, samlar in omfattande data om hur användare interagerar med Gen.Urban. Resultaten ska bidra till utvecklingen av framtida interiör- och användarupplevelsekoncept (UX) för koncernens olika varumärken.

Centrala frågor i forskningsprojektet

  • Hur spenderar människor sin tid i ett autonomt fordon?
  • Vilka digitala funktioner stödjer bäst arbete, underhållning eller avkoppling?
  • Hur bör interaktionen mellan fordonet och passagerarna utformas, särskilt för äldre eller barn?
  • Kort sagt: Känner människor sig trygga och bekväma?

Den digitala interiören skräddarsys med AI

Redan innan avresa kan passagerarna anpassa sina preferenser, via app eller direkt i fordonet, från kupétemperatur till atmosfärsbelysning. När passageraren kliver in hälsar Gen.Urban välkommen och sätet justeras automatiskt till önskad position.

Dessutom kan fordonets digitala interiör skräddarsys med hjälp av artificiell intelligens (AI). Den breda frontdisplayen, med information, ljus och ljud, anpassas sedan efter ett individuellt tema.

Har inte traditionell ratt eller pedaler

I Gen.Urban sitter testpersonen i förarsätet, medan en utbildad säkerhetsförare övervakar fordonet från passagerarsätet. Vid behov kan säkerhetsföraren när som helst ingripa med en särskilt utvecklad kontrollpanel med joystick.

Under den aktuella testfasen deltar medarbetare på Volkswagen-koncernen och pågår under flera veckor.

Nyckeln är att skapa förtroende

– Tekniken för autonom körning utvecklas snabbt. Med vårt forskningsfordon Gen.Urban vill vi förstå exakt hur passagerare upplever autonom körning. Nyckeln till en positiv kundupplevelse är att skapa förtroende, genom meningsfull interaktion, en avslappnad atmosfär och intelligenta hjälpsystem som svarar på passagerarnas behov. I slutändan ska tekniken anpassas till människan, inte tvärtom. Vi kommer att dra långsiktiga fördelar av dessa insikter inom hela koncernen, säger Dr. Nikolai Ardey, chef för Volkswagen Group Innovation.

Typiska trafikscenarier ingår i rutten

Startpunkten för testrutten är besöksparkeringen vid Volkswagen-koncernenes huvudkontor. Därifrån löper den nästan tio kilometer långa slingan genom Wolfsburgs stadskärna.

Rutten är vald för att motsvara typiska utmaningar i stadstrafik. Därför passerar är rutten lagd på gator med trafikljuskorsningar, rondeller, byggarbetsplatser, bostadsområden, industriområden, och med tidvis tät trafik. Varje testkörning tar cirka 20 minuter.

Volkswagen till salu på Bilweb.se