Experten: Många motorskador kan bero på sen service
En ny kartläggning från If visar att var fjärde anmäld bilskada som rör bilens motor och drivlina kan bero på att bilen servats för sent eller inte alls.
Frida Wedin är motorexpert på If. Foto: If.
If:s kartläggning visar att drygt 25 procent av 31 000 motor- och drivlinjeskador kan kopplas till försenad eller utebliven service.
– Man kan inte ”serva ikapp” en bil. Att skjuta upp service ökar både risken för dyra reparationer och sämre säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
If har kartlagt 31 000 anmälda bilskador som rör motor och drivlina. Av dessa går 8 000 att koppla till skador som kan ha orsakats på grund av att bilen inte är servad eller servats för sent, vilket motsvarar drygt 25 procent. Det kan även finnas ett stort mörkertal, särskilt bland äldre bilar som inte längre omfattas av bilförsäkringens maskinskydd.
Små problem växer sig större
Under en service kontrolleras kritiska delar, så som motor, bromsar, vätskor, filter. Sen eller utebliven servicen kan innebära att små problem växer sig till större fel, vilket kan leda till motorhaveri, sämre prestanda eller att bilen blir osäker att köra.
– När skadan väl har uppstått går det inte att ”serva ikapp” bilen. Att skjuta upp service ökar risken för kostsamma reparationer och försämrad säkerhet, säger Frida Wedin, motorexpert på If.
Många biltillverkare kräver att bilen servas enligt angivet intervall för att garantin ska gälla. Om du missar service – även med enbart några dagar eller mil – kan garantin för motor, elektronik eller andra delar bli ogiltig.
Kan bli dyrt
En motor som skadas på grund av utebliven service kan i värsta fall behöva bytas ut, vilket ofta kostar 100 000–200 000 kronor. Dessutom kan bilen bli obrukbar under en lång tid. För många bilägare innebär det både ekonomisk och praktisk stress.
Andra konsekvenser som för sent utförd service kan leda till är att bilen kan bli svårare att sälja och att bilen får ett lägre andrahandsvärde. Det kan dessutom bli aktuellt med nedsatt ersättning vid en skada.
Många litar på servicelampan
En vanlig orsak till att bilägare servar sin bil för sent eller inte alls är okunskap om vad sen eller utebliven service kan få för följder. Många förlitar sig dessutom på att servicelampan i bilen tänds när det är dags för service, men alla bilar har inte en sådan funktion.
Andra skjuter upp servicen för att spara pengar eller tid, eftersom bilen oftast fungerar som vanligt direkt efter utebliven service. Problemet visar sig först senare.
– Det kan jämföras med att hoppa över tandborstning eller tandläkarbesök. Ingen fara just då, men risk för stora problem längre fram, säger Frida Wedin.
Kontrollera servicehistoriken noggrant
För att undvika oväntade kostnader är det viktigt att kontrollera bilens servicehistorik noggrant. Be om kvitton och spara dem – en stämpel i serviceboken räcker inte. Det är omöjligt att avgöra om bilen servats för sent bara genom att titta på den, så dokumentationen är avgörande.
– Om du är osäker på vilka intervaller som gäller för en viss bil, kontakta en auktoriserad återförsäljare. Kom ihåg att tillverkarens rekommendationer för tid och mil är de bortre gränserna, så se till att boka service i god tid, säger Frida Wedin.
Viktigt att tänka på kring service av bilen
- Serva bilen i tid – följ tillverkarens rekommendationer för både tid och mil.
- Ignorera inte servicelampan – och kom ihåg att alla bilar inte har en sådan funktion. Ha koll på intervallerna själv.
- Håll garantin giltig – många tillverkare kräver att service sker enligt intervall. Missar du, även med några dagar eller mil, kan garantin upphöra.
- Kontrollera servicehistoriken vid köp av begagnad bil – be om kvitton, inte bara stämplar i serviceboken.
- Var medveten om riskerna – sen service kan göra bilen osäker att köra, minska värdet och i värsta fall leda till skrotning.
Kontakta auktoriserad återförsäljare om du är osäker på vilka intervaller som gäller för din bil.