Toyota Gazoo Racing visar två nya sportbilsmodeller
I dag har GR GT och GR GT3 världspremiär. Det är två nya flaggskeppsmodeller som sägs förkroppsliga Toyota Gazoo Racings (TGR) filosofi att bygga allt bättre motorsportbilar. Det är också första gången som TGR offentligt visar upp nya prototypmodeller som är under utveckling. Lansering blir det någon gång runt 2027.
Foto: Toyota Gazoo Racing.
Utvecklingen av nya GR GT och GR GT3 har gjorts av ett litet tight team, lett av Toyota Motor Corporations ordförande Akio Toyoda.
Ledordet var förarfokus
I teamet har, förutom Toyotas ingenjörer, även flera professionella förare ingått som Hiroaki Ishiura, Tatsuya Kataoka och Naoya Gamou. Förarfokus har varit ledordet genom hela framtagningsprocessen.
GR GT och GR GT3 tar avstamp i klassiska modeller som Toyota 2000GT från 1960-talet och Lexus LFA. Ett viktigt mål i arbetet har varit att överföra den kunskap och fingertoppskänsla som är själva kärnan i biltillverkningen till nästa generation.
Testade på Fuji Speedway och Nürburgring
I arbetet med att ta fram de modellerna har teamet tillämpat nya utvecklings- och tillverkningsmetoder. Genom att introducera körsimulatorer tidigt i utvecklingsprocessen har grundläggande fordonsegenskaper kunnat förfinas tidigt i processen.
Dessutom genomfördes omfattande verkliga tester på testbanor, som på Toyota Technical Center Shimoyama, och på racerbanor runt om i världen, inklusive Fuji Speedway och Nürburgring.
Effekten är omkring 650 hk
GR GT är tänkt som en sportbil för både tävlingsbanan och gatan. Ambitionen har varit att skapa en modell med en hög nivå av dynamisk prestanda och samtidigt uppnå en känsla av att föraren är ett med bilen.
Bilen har ett hybridsystem som kombinerar en nyutvecklad 4,0-liters V8 motor med dubbelturbo och en elmotor, vilket innebär en systemeffekt på cirka 650 hk och ett maximalt vridmoment på cirka 850 Nm.
Sänkte förarens position
Utvecklingsteamet har fokuserat på tre nyckelområden: låg tyngdpunkt och vikt, styv kaross samt strävan efter aerodynamisk topprestanda.
För att uppnå en så låg tyngdpunkt som möjligt har man tittat på en rad olika faktorer som att både sänka den totala fordonshöjden och förarpositionen.
GR GT kommer att ha en topphastighet på över 320 km/h vilket betyder att aerodynamik och kylprestanda varit central i hela utvecklingsprocessen.
Klarar FIA GT3-kraven
GR GT3 utgår från samma nyckelelement. Specifikationerna uppfyller kraven för FIA GT3. Det innebär att fordonet följer de tekniska reglerna som satts upp av det internationella bilsportförbundet, Fédération Internationale d’Automobile (FIA).
Toyota Gazoo Racing planerar också att etablera ett supportsystem för kunder som tävlar med sin bil.
Elmotor kompenserar vid växlingar
GR GT blir den första serietillverkade modellen med Toyotas nyutvecklade 4,0-liters V8 motor med dubbelturbo. Motorn har ett borr/slaglängdsförhållande på 87,5 x 83,1 mm. Den korta slaglängden bidrar till en kompakt konstruktion. Varje cylinderbank matas av en egen turbo.
På bakaxeln, som är utrustad med en mekanisk differentialbroms, sitter en 8-stegad automatväxellåda. Elmotorn, monterad framför växellådan, kompenserar för effektförlusten vid växlingar.
Målet är lansering 2027
Precis som andra GR-modeller har GR GT och GR GT3 genomgått rigorösa tester där de har pressats till bristningsgränsen, körts tills de gått sönder och därefter förbättrats – allt för att säkerställa en kvalitet som överträffar förväntningarna.
Utvecklingen av GR GT och GR GT3 pågår och målet är att lansera bilarna omkring 2027.