Ny bok berättar historien om Volvo C70
Lagom till att julklappssäcken ska fyllas kommer boken ”Volvo C70 Generation I – från idé till succé”. I boken berättar en trio författare om hur modellen togs fram och tillverkades. Boken ges ut av Raketbild Förlag AB som drivs av motorjournalisten och Bilweb Auctions-medarbetaren Fredrik Nyblad.
C70 hade premiär i Paris 1996. Nu det kommit en bok om Volvo-modellen som kan bli en uppskattad julklapp till alla bilintresserade. Foto: Raketbild Förlag AB.
Författartrion bakom den nya boken har djup kunskap om Volvo C70 och en stor passion för modellen. Trion består av:
- Bo Algers som grundade Svenska Volvo C70-klubben 2011 och sedan var klubbens ordförande de tio första åren.
- Björn Fredholm som var chef för kvalitet och miljö på fabriken i Uddevalla där C70 tillverkades.
- Jan-Aage Haaland som var C70-klubbens vice ordförande i tio år och år 2017 startade klubbtidningen C70 Magazinet.
Bröt mot Volvos image
När Volvo C70 premiärvisades på bilsalongen i Paris hösten 1996 så bröt det mot bilmärkets förnuftiga image och Volvos traditionella formspråk. Designchefens Peter Horburys ord om att ”We threw away the box but kept the toy inside” satte tonen för vad C70 var.
– Det här är faktiskt en väldigt unik Volvo, den har en väldigt speciell historia och det var den vi ville berätta, säger Bo Algers.
Ett år efter premiären för C70 coupé visades cabrioletversionen. Det var den första cabrioleten från Volvo efter 1950-talets kortlivade Sport eller P1900 som den ofta kallas. Att Volvo C70 skulle fä ägare med en stor passion för sin bil var givet med de förutsättningarna.
Talade med de som byggde bilarna
Författarna har genomfört djuplodande intervjuer med nyckelpersoner som hade ledande positioner i utvecklingsarbetet, men också med de som arbetade med att bygga Volvo C70.
– Det har varit väldigt roligt för oss att prata med de här människorna och de här intervjuerna är något som vi hållit på med under många väldigt många år. Så det är under åtta år som det här materialet är framtaget, säger Björn Fredholm.
Inte problemfritt att arbeta med TWR
Det var inte bara bilmodellen i sig som var annorlunda, även sättet att göra den skiljde ut den. Istället för löpandebandprincipen hade man arbetsteam som följde varje bil i flera produktionssteg innan nästa team tog över.
– Jag var ju med från 1995 tills vi lade ner fabriken 2013. Det här var ju första gången Volvo hade ett samarbetsprojekt på riktigt med ett externt företag. Volvo köpte utvecklingsarbetet av TWR i England. Nu var det ju som så om man ska vara ärlig att det gick ju inte utan problem att samarbeta med TWR, säger Björn Fredholm.
Är en blivande klassiker
Volvo C70 coupé tillverkades i 27 014 exemplar fram till 2002 och cabrioletmodellen i ytterligare tre år i totalt 76 089 exemplar. Den första generationen Volvo C70 är uppenbart en kommande klassiker och därför ligger det helt rätt i tiden att historien om modellen nu berättas i bokform.
– Det här var världens första bil med Dolby Surround Stereo, en musikanläggning man inte hade skådat tidigare. Dessutom en anläggning som kände av om suffletten var uppe eller nere och justerade sig efter det. Så det finns en rad detaljer kring den här bilen som är kul och rätt så spännande att läsa om, säger Bo Algers.
Kan beställas direkt från förlaget
”Volvo C70 Generation I – från idé till succé” är på 152 sidor och kostar 345 kronor plus frakt. Det är den andra boken som ges ut av Raketbild Förlag AB.
Raketbild Förlag drivs av Fredrik Nyblad som själv är författare och har skrivit ett flertal böcker om Volvomodeller med mera.
Boken om Volvo C70 kan köpas direkt från förlagets egen webshop på www.raketbild.nu. Den finns även att köpa på World of Volvo i Göteborg. Böcker som beställs nu levereras i god tid före jul.
Beställ boken om C70 på raketbild.nu
Volvo C70 till salu på Bilweb.se