Motorn som gjorde Blomqvist till världsmästare fyller 50 år
Nästa år firar Audi ett speciellt jubileum. Då firar biltillverkaren 50 år med den ikoniska femcylindriga motorn. Motorn kom för första gången 1976 i den andra generationen av Audi 100. Därefter följde uppgraderingar och nyutveckling med turboladdning, avgasrening och fyrventilsteknik. Den har även funnits som rallymotorer och dieselmotorer. I dag fortsätter traditionen med femcylindriga motorer med 2,5 TFSI i Audi RS 3.
Audi Quattro A2, Group B, modelår 1983. År 1984 tog Stig Blomqvist tog hem världsmästartiteln med en Audi Quattro. Foto: Audi.
Audis femcylindriga motorer har fått kultstatus och är djupt förankrade i Audis DNA. Den första femcylindriga motorn lanserades i Audi 100 (C2) 1976. Modellen skulle positioneras högre på marknaden än sin föregångare och de dåvarande fyrcylindriga motorerna var inte tillräckliga.
En sexa fick inte plats
I början av 1970-talet diskuterade Audis ingenjörer därför användningen av fem- och sexcylindriga radmotorer. De senare uteslöts på grund av utrymmesbegränsningar och ogynnsam viktfördelning.
Den femcylindriga motorn som baserades på en fyra som redan fanns i Volkswagen-koncernen. Audis femma fick en cylindervolym på 2 144 cc och levererade 136 hk. Ett modernt insprutningssystem ökade effektiviteten och effekten.
Blev större i Urquattron
Den femcylindriga bensinmotorn blev större i Urquattron från 1980. Med turboladdning, laddluftskylning och permanent fyrhjulsdrift bildade den ett kraftfullt teknikpaket för både motorsport och landväg.
Vid försäljningsstarten hade den en effekt på 200 hk. Efter att Audi 1982 säkrade märkesmästerskapet i rally-VM vann finländaren Hannu Mikkola förartiteln i rallyvärdsmästerskapet ett år senare.
Stig Blomqvist vann med Sport Quattro
1983 lanserades Audi Sport Quattro, som var 24 centimeter kortare och hade bredare spårvidd. En nyutvecklad fyrventils-, femcylindrig lättmetallmotor på 306 hk gjorde Sportquattron till den kraftfullaste bilen för allmän väg från ett tyskt bilmärke vid den tiden.
Modellen lade grunden för en ny rallybil i grupp B, där fyrventilsmotorn redan från start levererade 450 hk. Den användes för första gången i det näst sista rallyt 1984, Elfenbenskustrallyt.
De återstående elva tävlingarna tävlade Stig Blomqvist med den 360 hk starka Audi quattro A2, grupp B. Som bekant vann Stig Blomqvist förartiteln och Audi märkesmästerskapet i rally-VM 1984.
RS3 har unik tändföljd
I dag används en modifierad version av 2,5 TFSI i Audi RS 3. Bilen gör 0 till 100 km/h på 3,8 sekunder. Toppfarten är begränsad till 250 km/h, med 280 km/h som tillval. Den maximala effekten på 400 hk är tillgänglig tidigare vid 5 600 v/min och sträcker sig över ett brett intervall upp till 7 000 v/min.
Det ikoniska ljudet skapas av det udda antalet cylindrar och den unika tändföljden 1-2-4-5-3, som växlar mellan cylinderpar intill varandra och längre bort med ett tändavstånd på 144 graders vevaxelvinkel. Det ger 2,5 TFSI en alldeles speciell rytm och ljudkaraktär.
Audi RS3 till salu på Bilweb.se
Den femcylindriga 2.5 TFSI-motorn med 400 hk och 500 Nm vridmoment.