December 01. 2025, Lars Kämpe

Höjda böter och ökad risk med fel däck på vintern

Från 1 december kräver lagen vinterdäck på svenska vägar. Förare som kör med sommardäck på vinterväglag riskerar nu 2 000 kronor i böter, en höjning med 67 procent jämfört med tidigare.

Var tredje svensk vet inte vilket mönsterdjup som krävs för att köra lagligt visar en undersökning från däck- och bilservicekedjan Vianor. Rätt svar är att vinterdäcken måste ha ett mönsterdjup på minst tre millimeter för att vara lagliga. För sommardäcken gäller ett mönsterdjup på minst 1,6 millimeter. Vinterdäckens mönsterdjup är viktigt för säkerheten – med för litet mönsterdjup blir bilen svårare att manövrera och bromssträckorna blir längre. Foto: Vianor.

De senaste veckornas vinterväder har påmint många bilister om att byta till vinterdäck, och däckverkstäderna har fullt upp, skriver Vianor i ett pressmeddelande.

Att vänta med däckskiftet innebär alltid en säkerhetsrisk. Därtill riskerar förare böter. Boten för den som kör med sommardäck vid vinterväglag har under 2025 höjts från 1 200 till 2 000 kronor, enligt Riksåklagaren.

Helårsdäcken passar inte i Sverige

Året runt-däck blev tillåtna i Sverige 2019 för att harmonisera med EU:s regelverk, förutsatt att de är märkta med 3PMSF-symbolen (Three Peak Mountain Snowflake). En vanlig fråga inför vintersäsongen är om året runt-däck tillräckligt säkra i Sverige.

– Helårsdäck är utformade för mildare klimat och är inte avsedda för nordiska vinterförhållanden, även om de är godkända och är märkta snöflingesymbolen. I stället har däck som är anpassade för nordiska vintrar isgreppsymbolen – leta efter symbolen med tre iskristaller. Den markerar däck med överlägsen prestanda, testad säkerhet på is och trygg körning i svensk vinter, säger Tomas Jansson, produktchef på Vianor.

Enligt en forskningsrapport från VTI (Statens väg- och transportforskningsinstitut) innebär helårsdäck en ökad säkerhetsrisk på nordiska vintervägar, vilket överensstämmer med Vianors rekommendationer.

Rekommenderar dubbdäck för maximalt grepp på småvägar

En annan vanlig fråga är vad som är säkrast – dubbdäck eller friktionsdäck. Enligt ett inslag i TV4 väljer allt fler odubbade friktionsdäck jämfört med tidigare.

– Fundera på vilka vägar du faktiskt kör på och vilken körstil du har. Dubbdäck rekommenderas för förare som vill ha maximalt grepp på is och halt väglag, särskilt vid körning på mindre vägar som inte alltid plogas eller sandas. Friktionsdäck passar bäst för den som mest kör på större vägar och värdesätter låg ljudnivå, komfort och en mer flexibel tidpunkt för däckbyte, säger Tomas Jansson.

Friktionsdäck närmar sig dubbade

Skillnaden i prestanda mellan dubbade och odubbade däck har dock minskat de senaste åren, enligt Tomas Jansson.

– Premiumfriktionsdäck har fått betydligt bättre isgrepp och närmar sig dubbdäck i prestanda. Samtidigt har dagens dubbdäck blivit tystare och mer bekväma att köra med.

Det säger våra lagar och regler om vinterdäck

  • Viktiga datum: Mellan den 1 december och den 31 mars är det lag på att använda vinterdäck i Sverige om det är vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna den 1 oktober till den 15 april, eller om det är eller förväntas bli vinterväglag.
  • Vinterväglag: Innebär att det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Om det uppstår frågetecken vid en poliskontroll, avgör polisen om det är vinterväglag eller inte.

Vinterdäcken som är tillåtna

  • Dubbdäck.
  • Dubbfria vinterdäck (friktionsdäck) med snögreppsmärkningen = symbolen med tre alptoppar och en snöflinga. M+S, Mud and Snow-märkningen, är inte längre tillräcklig.

Kan kosta dig 2 000 kronor

Du riskerar att få böterna om du kör med sommardäck vid vinterväglag. Böterna har höjts från 1 200 till 2 000 kronor. Källa Riksåklagarens nya föreskrift. Denna regel trädde i kraft den 21 februari 2025.