Cupra släpper bilder från test på nya lilla elbilen Raval
Cupra Raval har världspremiär först under 2026, men redan nu visar Cupra bilder på prototyper under testkörningar. De svenska priserna Raval är inte klara, men bilen ska även komma till Sverige nästa år.
Testkörningsbilder ger en bra uppfattning om hur Cupra Raval kommer att se ut. Foto: Cupra.
Den lilla elbilen Cupra Raval ska byggas på Volkswagens MEB+ plattform med framhjulsdrift. Med en längd på endast fyra meter är det en kompakt bil, men enligt Cupra är den inte bara konstruerad för stadskörning utan även de längre resorna.
Blir först ut i ny elbilsfamilj
Raval blir den första modellen i Electric Urban Car-familjen, som omfattar fyra bilar från Volkswagen-gruppen. Produktionen av Cupra Raval startar de närmaste månaderna, följt av Volkswagen ID.Polo, som båda ska tillverkas i spanska Martorell.
Enligt Cupra är denna nya familj av bilmodeller skapad för att ”demokratisera elektrisk mobilitet” och sätta en ny standard i Europa genom att göra elbilar mer attraktiva och tillgängliga för fler.
Bekräftar positionen i industrin
– Cupra Raval förkroppsligar allt som Cupra står för – från förarfokus till djärv design och enastående prestanda. Det är en bil som är menad för att forma nästa era av elektrisk mobilitet och gör elbilar tillgängliga för en ny generation. Designad, utvecklad och snart producerad i Martorell, representerar Cupra Raval vårt engagemang för elektrifiering. Som den första modellen i Electric Urban Car-familjen, ett projekt vi stolt leder för Volkswagen-gruppen, bekräftar den också vår position som en stark aktör i bilindustrin säger Markus Haupt, vd för Cupra.
Byggd för prestanda
Raval har ett sportchassi som är 15 mm lägre än standardplattformen och ska ge uttryck för modellens sportiga DNA. Dynamic Chassis Control använder adaptiva stötdämpare som kan justera dämpningen för komfort eller mer sportfokuserad körning. I Cupra-läge blir dämparna styvare, vilket ska minska krängningen och förstärka kördynamiken. Dessutom är Raval utrustad med skivbromsar fram och bak för maximal prestanda.
Vid lanseringen finns tre lanseringsversioner
- VZ Extreme (166 kW) – Cupras beskrivning av modellen: Det ultimata uttrycket för prestanda. Kombinerar kompromisslös kraft med medveten innovation. Varje detalj är utformad för att leverera en adrenalinfylld kördynamik och samtidigt omfamna hållbara material och teknologier. Räckvidd: cirka 400 km.
- Dynamic Plus (155 kW) – Cupras beskrivning av modellen: Dynamisk körkänsla kombineras med exceptionell komfort och teknik. Utrustad med avancerade förarassistanssystem, intelligenta parkeringsfunktioner, Matrix LED-strålkastare, bucketstolar och ett högklassigt 12-högtalars ljudsystem utvecklat tillsammans med Sennheiser Mobility. Erbjuder också en utökad räckvidd på cirka 450 km.
- Dynamic (155 kW) – Cupras beskrivning av modellen: Men samma avancerade batteriteknologi, dynamisk väghållning och cirka 450 km räckvidd erbjuder denna version ett mer tillgängligt sätt att uppleva varumärkets anda. Enkelhet som väcker känslor.
Cupra Raval har hämtat sitt namn från ett av Barcelonas mest ikoniska och dynamiska kvarter – El Raval.
Tekniska data för CUPRA Raval VZ Extreme* |
|
|
Modular drive (MEB) platform |
MEB+ |
|
Drivning |
Fram |
|
Effekt |
166 kW / 226 hk |
|
Max vridmoment |
290 Nm |
|
Toppfart |
175 km/h |
|
Räckvidd |
cirka 400 km |
|
Längd |
4 046 mm |
|
Bredd |
1 784 mm |
|
Höjd |
1 518 mm |
|
Hjulbas |
2 600 mm |
* Förserieversion. Alla tekniska data är preliminära värden och kan ändras.
Foto: Cupra.