November 26. 2025, Lars Kämpe

Defender Dakar D7X-R visas inför Dakar 2026

I januari deltar Defender Dakar D7X-R i Dakar-rallyt. Därmed inleder Defender sitt deltagande I en full 2026-säsong av World Rally-Raid Championship (W2RC). Dakar-rallyt startar i i Saudiarabien den 3 januari.

“Flight Mode” ska skydda drivlinan när Defender Dakar D7X-R hoppar i sanden. Foto: Land Rover.

Tävlingsbilen Defender Dakar D7X-R är baserad på Defender OCTA och byggs på samma produktionslina i Defenders fabrik i Nitra i Slovakien. Bilen är modifierad för att tävla i W2RC:s nya "Stock"-kategori och behåller Defender OCTA:s robusta D7x-kaross, växellåda och drivlina. Motorn är Defenders 4,4-liters dubbelturbo-V8 som ska köras på ett avancerat bränsle som uppfyller FIA:s regler hållbara bränslen.

Rallyanpassade D7X-R har bredare spårvidd, högre markfrigång, nyutvecklad fjädring och ett förstärkt kylsystem. Vidare är en specialbyggd bränsletank på 550 liter integrerad i bakre delen av bilen. En tävlingsgodkänd säkerhetsbur skyddar besättningen.

Peterhansel kör en av bilarna

Förarna blir Stéphane Peterhansel, Sara Price och Rokas Baciuška. De tre ekipagen ska under rallyts två veckor avverka omkring 5 000 kilometer.

Dakar-legenden Stéphane Peterhansel har med sig Mika Metge som navigatör, medan Rokas Baciuška har Oriol Vidal och Sara Price har Sean Berriman. Som stöd har de ett rutinerat team av tekniker och ingenjörer, lett av nytillträdde teamchefen Ian James.

Ökenlandskap har inspirerat dekoren

Bilarna får en avskalad och kraftfull dekor som sägs vara inspirerad av öknens färger och texturer. Den nya designen “Geopalette” ska ha hämtat sina uttryck från de torra landskap som präglar Dakar. Dekoren kombinerar toner av sand, sten och jord med en nyans av “Aqua”, inspirerad av de sällsynta vattenkällor som finns i ökenmiljön.

Karossen har modifierats fram och bak för bättre angrepps- och avfartsvinklar. OCTA:s breda hjulhus är ännu mer markerade på D7X-R för att rymma den bredare spårvidden. Trösklarna har förstärkts och ger utrymme för ett kraftigare skydd under golvet som ska klara tuffa tävlingsförhållanden.

Kylningen av motorn har förbättrats genom en större frontarea och ett optimerat luftflöde genom grillen, där en enda stor kylare ersätter de tre som används i den serieproducerade modellen. Ett partikelfilter har monterats för att hindra sand från att tränga in i luftintagen. Taket har dessutom utrustats med extraljus och luftintag för kupén.

Flight mode ger mer skonsamma landningar

Teamet bakom Defender Dakar D7X-R har också utvecklat ett nytt läge kallat “Flight Mode” för att hantera de många hoppen i öknens sanddyner. Flight Mode justerar ner vridmomentet från motorn till hjulen när D7X-R är i luften. Detta för att ge en mer kontrollerad landning och skydda drivlinan.

Ombord finns åtta liter vatten, tre reservhjul placerade där baksätet normalt sitter, en säkerhetsbur, en verktygssats, tryckluft och de mest nödvändiga reservdelarna. Bilen är dessutom utrustad med två integrerade hydrauliska domkrafter som kan lyfta vardera sida av fordonet.

– Defender ger sig in i det okända – över sanddyner, i hetta och i tävling mot klockan. Vi vet att Dakar är en av motorsportens största utmaningar och det är just därför vi är här. Efter ett omfattande testprogram är teamet redo för det som väntar, och Defender Dakar D7X-R är byggd för att klara uppgiften. Med förstklassiga partners och några av världens bästa rallyraidförare kommer vi att ge allt. Jag är oerhört stolt över att vi nu gör vår tävlingsdebut i W2RC och ser verkligen fram emot den säsong som ligger framför oss, säger Ian James, teamchef för Defender Rally.

Dakar Rally 2026, öppnas i nytt fönster

World Rally-Raid Championship (W2RC), öppnas i nytt fönster

Land Rover Defender till salu på Bilweb.se

Foto: Land Rover.