Över 1 000 hästkrafter när Cayenne blir elektrisk
Cayenne Electric markerar början på en ny era för Porsche. Det skriver biltillverkaren i ett pressmeddelande om den nya helelektriska suven. Porsche Cayenne Electric har en effekt på upp till 850 kW (1 156 hk) och acceleration 0 till 100 km/h går som snabbast på 2,5 sekunder. Det gör modellen till den mest kraftfulla serietillverkade bilen från Porsche någonsin.
Trådlös laddning. Med Porsche Wireless Charging parkerar bilägaren ovanför en golvplatta. Därefter startar laddningen automatiskt. Foto: Porsche.
De nya helt elektriska Cayenne-modellerna går att beställa redan nu. Priserna inklusive moms börjar på 1 200 000 kronor för Cayenne Electric och 1 830 000 kronor för Cayenne Turbo Electric.
Laddeffekten för Porsche Cayenne Electric är upp till 400 kW och räckvidden är upp till 642 kilometer.
Kom 2002
Den sportiga allroundbilen Cayenne hade världspremiär i september 2002. Nu ska Porsche börja en ny era med den helt elektriska Cayenne.
– Cayenne Electric visar prestanda i en helt ny dimension med innovativ teknik som vi har utvecklat inom motorsporten. Den sätter nya standarder i SUV-segmentet – både när det gäller köregenskaper och laddning, säger Oliver Blume, styrelseordförande för Porsche AG.
Accelererar 0 till 200 på 7,4 sekunder
Den helt elektriska Cayenne-familjen består inledningsvis av två modeller, Cayenne Electric och Cayenne Turbo Electric. Båda har fyrhjulsdrift och är utrustade med elektronisk Porsche Traction Management (ePTM).
Cayenne Turbo Electric accelererar från 0 till 100 km/h på 2,5 sekunder, från 0 till 200 km/h på 7,4 sekunder och når en topphastighet på 260 km/h. Bakom dessa prestanda finns ett nyutvecklat drivsystem som utvecklar upp till 850 kW (1 156 hk) och upp till 1 500 Nm vridmoment när Launch Control är aktiverat.
Turbo-modellen har direkt oljekylning av elmotorn på bakaxeln för att säkerställa hög kontinuerlig effekt och effektivitet, en innovation som hämtats från motorsporten.
Har Push-to-Pass-knapp
Vid normal körning finns upp till 630 kW (857 hk) till förfogande. Dessutom finns en Push-to-Pass-funktion som med en knapptryckning aktiverar ytterligare 130 kW (176 hk) i 10 sekunder.
Instegsmodellen Cayenne har 300 kW (408 hk) vid normal drift och 325 kW (442 hk) och 835 Nm vridmoment med Launch Control. Den accelererar från 0 till 100 km/h på 4,8 sekunder och når en topphastighet på 230 km/h.
Bromsar mest med elmotorerna
Både Cayenne Turbo Electric och Cayenne Electric har energiåtervinning med upp till 600 kW regenerativ effekt. Vid vardagskörning kan cirka 97 procent av alla inbromsningar utföras enbart av bilens elmotorer. De vanliga bromsarna behöver sällan användas. För Cayenne Turbo finns även Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB) som tillval.
Adaptiv luftfjädring med Porsche Active Suspension Management (PASM) är standard i båda modellerna. Turbo-modellen har även Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus) bakaxeldifferential som standard. Båda modellerna kan utrustas med bakaxelstyrning som styr bakhjulen upp till fem grader.
Laddar 325 km på tio minuter
Hjärtat i de helt elektriska Cayenne-modellerna är det nyutvecklade högvoltsbatteriet på 113 kWh, som drar nytta av dubbelsidig kylning för optimal värmehantering. Detta ger en kombinerad WLTP-räckvidd på upp till 642 km för Cayenne Electric och upp till 623 km för Turbo-modellen.
Med 800-voltstekniken laddar Cayenne med en DC-laddningseffekt på upp till 390 kW – och under vissa förutsättningar till och med upp till 400 kW. Batteriets SoC (State of Charge) kan ökas från 10 till 80 procent på mindre än 16 minuter.
Energi för en räckvidd på 325 km (Cayenne) eller 315 km (Cayenne Turbo) kan laddas på 10 minuter.
Cayenne Electric är också den första modellen från Porsche som kan beställas med induktiv laddning, ett system som laddar med upp till 11 kW. Med Porsche Wireless Charging parkerar användaren ovanför en golvplatta. Därefter startar laddningen automatiskt.
Lågt luftmotstånd ger fördelar
Cayenne Electric ska förena Porsches karakteristiska proportioner med ett utvecklat designspråk.
– Nya Cayenne är omisskännligt Porsche och omisskännligt Cayenne. Vi har byggt på beprövade designdetaljer och bevarat det som gör denna suv unik. Resultatet är ett modernt designkoncept som tar Cayenne in i framtiden, säger Michael Mauer, chef för Style Porsche.
Tack vare en luftmotståndskoefficient på 0,25 är nya Cayenne Electric en av de mest aerodynamiska suvarna i sin klass. Det ger fördelar när det gäller räckvidd och energiförbrukning.
Benutrymmet bak blir bättre
Nya Cayenne Electric är 55 millimeter längre än motsvarande modell med förbränningsmotor. Den nya suven är 4 985 mm lång, 1 980 mm bred och 1 674 mm hög. Skillnaden är störst för axelavståndet (3 023 mm), där en ökning med nästan 13 cm innebär mer benutrymme och komfort för baksätespassagerarna.
Bagageutrymmesvolymen är 781 till 1 588 liter, plus 90 liter i det främre bagageutrymmet. Släpvagnsvikten är upp till 3,5 ton, beroende på utrustning.
Har fysiska knappar för vissa funktioner
Förarplatsen har en böjd OLED-panel som smälter in sömlöst i mittkonsolen och möjliggör tydlig separation mellan display- och kontrollområden. Den kompletteras av ett heldigitalt kombiinstrument med 14,25“ OLED-teknik och som tillval med en 14,9“ passagerardisplay. Knapparna och reglagen för särskilt ofta använda funktioner som klimatanläggning och ljudvolym är däremot analoga.
Porsche Cayenne Electric till salu på Bilweb.se
Porsche Cayenne till salu på Bilweb.se