November 17. 2025, Lars Kämpe

Forskare: Fler älgkrockar sker under mörka årstiden

En studie som försäkringsbolaget Folksams står bakom visar att 7 av 10 älgkollisioner sker i mörker. Risken ökar under höst och vinter då antalet ljusa timmar blir färre. Merparten av de svåra viltolyckorna uppkommer plötsligt när föraren inte hinner bromsa eller styra undan.

Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam pekar på att bilarnas autobromssystem inte är utvecklade för att detektera vilt. Foto: Folksam.

En tidigare studie visar att 40 procent av dödliga älgolyckor skulle kunna förhindras med ett nattseende autobromssystem. Det finns några bilmärken med viltautobroms där Volvo var en av de allra första redan 2016.

– Utvecklingen av fordonens autobromssystem har främst fokuserat på fotgängare och cyklister och inte i samma utsträckning mot större vilt, det handlar främst om att systemen behöver bli ännu bättre i mörker och på att detektera djur, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Ingen dödsolycka med bil under 2024

Farligast är vägar med hastighetsbegränsning 90 km/h eller mer som saknar viltstängsel. 8 av 10 älgkollisioner sker på vägar utan viltstängsel.

Antalet viltolyckor har ökat men viltolyckor med svåra eller dödliga skador har inte ökat. Antalet svårt skadade och dödsolyckor har varit knappt 3-4 per år de senaste tio åren. Under 2024 inträffade inte någon dödsolycka med personbil. 

Risken att skadas beror i hög grad på vilket djur som man kör på. Merparten av olyckorna är mot mindre vilt som oftast inte ger några personskador, till exempel grävling, vildsvin eller rådjur. Faran med mindre vilt är i stället att föraren väljer att väja vilket kan leda till avkörning eller i värsta fall kollision med mötande.

Krockkuddarna utlöser inte alltid

Betydligt större risk för personskador är det i kollisioner mot större vilt, såsom ren eller älg. De är högre och tyngre varför de träffar högt upp i höjd med vindrutan. Dessa djur riskerar därför att ge stora deformationer på bilens passagerarutrymme. Det är emellertid ändå inte säkert krockkraften är tillräcklig för att lösa ut bilens krockkuddar.

– Att bilens krockkuddar inte löser ut vid krock mot vilt är oftast helt normalt. En modern bil bör kunna klara en kollision med stort vilt i 70 km/h utan risk för allvarliga personskador. Både krocktester och analyser av verkliga olyckor visar att risken för personskador ökar betydligt vid högre hastigheter, avslutar Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Om du kör på vissa djur ska det polisanmälas. Påkörning av björn, varg, lo, älg, hjort, rådjur, utter, vildsvin och örn måste polisanmälas. Tamdjur ska också polisanmälas om du inte kan underrätta ägaren.

Älgkollisioner på väg under fem år (2020-2024) län för län

Västra Götalands län

3634

Jämtlands län

2271

Värmlands län

2266

Jönköpings län

2093

Norrbottens län

1968

Västerbottens län

1818

Dalarnas län

1763

Kronobergs län

1380

Västernorrlands län

1293

Stockholms län

1192

Södermanlands län

1040

Kalmar län

1023

Örebro län

984

Hallands län

897

Gävleborgs län

780

Skåne län

635

Östergötlands län

620

Uppsala län

615

Västmanlands län

402

Blekinge län

248

Gotlands län

2

Totalt

26 924