Kör Ford Stockholm–Rom utan att hålla i ratten
Ford breddar användningen av förarassistanssystemet BlueCruise till fler modeller. Systemet ger föraren möjlighet att köra ”hands off – eyes on”-körning på utvalda motorsträckor. Exempelvis kan en förare till stor del köra mellan Stockholm och Rom, en sträcka på över 2 000 kilometer, utan att hålla i ratten men med blicken kvar på vägen.
Foto: Ford.
BlueCruise finns redan på Mustang Mach-E och med start våren 2026 ska även Puma, Puma Gen-E, Kuga och Ranger Plug-In Hybrid få tekniken.
Första som godkändes i Europa
BlueCruise var det första systemet i sitt slag som godkändes i Europa vid lanseringen i 2023. Sedan dess har tekniken godkänts på 16 europeiska marknader, senast hos norska myndigheter. Det gör Fords teknik till den mest utbredda och godkända handsfree-förarassistanslösningen i Europa.
Förare med BlueCruise har nu tillgång till över 135 000 kilometer av särskilt godkända motorvägar, kallade Blue Zones, vilket gör det möjligt att resa genom flera länder med BlueCruise.
– Vi är fast beslutna att göra banbrytande teknik tillgänglig för fler förare. Med BlueCruise på fem modellserier i Europa gör vi handsfree-körning på motorväg tillgänglig för en bredare kundkrets, säger Torsten Wey, chef för ADAS-funktioner och mjukvaruutveckling på Ford Europa.
Övervakar vägen i realtid
BlueCruise bygger vidare på Fords adaptiva farthållare och hjälper föraren med styrning, acceleration, inbromsning och placering i körfältet, samtidigt som den håller säkert avstånd till bilen framför. Systemet övervakar vägmarkeringar, läser hastighetsbegränsningar och anpassar sig till trafikförhållanden i realtid, oavsett om du kör i motorvägsfart eller står i kö.
När BlueCruise är aktiverat på en godkänd Blue Zone-sträcka kan föraren ta händerna från ratten så länge uppmärksamheten hålls på vägen.
Förarkamera ser till att föraren håller fokus
BlueCruise använder en kombination av radar och kameror för att upptäcka och följa andra fordon. En framåtriktad kamera känner av vägmarkeringar och hastighetsskyltar, medan en förarkamera övervakar blickriktning och huvudrörelser för att säkerställa fortsatt uppmärksamhet på vägen, detta fungerar även när föraren bär solglasögon.