November 11. 2025, Lars Kämpe

Data från vanliga bilar ger bättre vintervägar

Mätdata från personbilar ger aktuell status på vägen och visar om den är hal eller inte. Trafikverket använder denna mätdata för uppföljning, analys och erfarenhetsåterföring. Det är ett bra verktyg för ökad framkomlighet och säkerhet, framför allt på större vägar.

Väder är lokalt och temperaturen på vägens yta kan skifta snabbt, det innebär stora variationer i väglag. Foto: Jonas Fältman.

Från 1 oktober till 30 april har Trafikverkets vinterorganisation beredskap dygnet runt. Ett nytt verktyg är insamling av information om väglaget från några av de största fordonstillverkarna av vanliga personbilar.

– Vi får regelbunden information över aktuell status på vägen, det är ett objektivt mätresultat och vi kan följa upp de insatser som gjorts i form av snöröjning och halkbekämpning. Vi kan lättare utvärdera vilken effekt olika insatser haft och det medför att vägarna blir mer framkomliga och säkrare under vintern, säger Annika Canaki, avdelningschef, Trafikverket.

Informationen kan användas för att utvärdera störningar på ett systematiskt sätt. Bättre erfarenhetsåterföring ger en förbättrad vinterväghållning.

Från 3 000 till 300 miljoner mätningar

Tekniken har hög täckningsgrad på de högtrafikerade vägarna och även det mindre vägnätet får ofta några mätningar per dygn. Historiskt har cirka 3 000 mätningar av väglaget registreras per säsong men med denna teknik utökas det till över 300 miljoner mätningar under en vinter.

– Vi har 108 driftområden över hela landet och alla entreprenörer som är kontrakterade att sköta vinterväghållningen har också tillgång till samma data, den kvalitetssäkrar det arbete de utför, fortsätter Annika Canaki.

Var först i världen

Fordonsdata inom vinterväghållning är resultatet av många års utveckling tillsammans med branschen, universitet och fordonstillverkare. Trafikverket har varit först i världen med att använda den här tekniken som också uppmärksammats av andra länder för dess nyttor.

– Just nu tar vi denna teknik till nästa steg, att utgöra en formell del av uppföljningen i upphandlad verksamhet, säger Annika Canaki.

Mellan oktober och april är Trafikverkets vinterorganisation fullt aktiverad. Myndigheten följer väderläget och har beredskap dygnet runt.

Annika Canaki, avdelningschef vägsystem. Foto: Trafikverket.