Xpeng visar flygande bilar och robot med hud
Under årets teknikevent Xpeng AI Day visade Xpeng en rad nyheter inom artificiell intelligens. Mest spännande var en ny människoliknande robot, en ny robotaxi och inte minst ett nytt flygande fordon.
Xpeng Land-Air Carrier. Flygfarkosten kan fällas ihop och lastas i det sexhjuliga fordonets bagageutrymme. Foto: Xpeng.
Teknik har varit ett av Xpengs kärnvärden sedan bolaget grundades 2014 och omkring 40 procent av företagets medarbetare arbetar med forskning och utveckling. Resultaten av detta arbete presenterades under teknikeventet AI Day, som hölls vid företagets nya huvudkontor i Guangzhou, Kina.
Ska samarbeta med Volkswagen
Xpengs nya VLA 2.0-modell är en ny form av artificiell intelligens som smälter samman det digitala och det fysiska. Den är utvecklad för att förstå och agera direkt utifrån visuella signaler utan att gå via text. Det ger betydligt snabbare och mer precisa AI-responser.
Plattformen utgör grundstenen för företagets framtida produkter, från bilar till robotar och flygande transportmedel. Volkswagen blir den första strategiska partnern på VLA 2.0, och samarbetet markerar starten för en bred global användning av teknologin.
Robotaxi sätts snart i drift
På teknikeventet AI Day visade Xpeng sin första egenutvecklade robotaxi, som ska sättas i pilotdrift 2026. Den är byggd för att köras helt utan förare, med 3000 TOPS beräkningskraft och ett rent kamerasystem som inte kräver lidar eller detaljerade kartor.
IRON har realistisk hud
Den uppdaterade humanoida roboten Next-Gen IRON lanserades också på eventet. Den har en kropp som har bland annat realistisk hud, bioniska muskler och en hög grad av mänsklighet. Roboten drivs av tre Turing AI-kretstillverkade chip och kan utföra komplexa rörelser samt lära sig och interagera självständigt. IRON kommer först att användas i kommersiella miljöer som guider och assistenter, med sikte på större produktion 2026.
– Innan slutet av 2026 siktar Xpeng på storskalig massproduktion av humanoida robotar på hög nivå, säger Xpengs koncernchef och styrelseordförande He Xiaopeng.
Flygande bilar är på väg
Xpengs flygdivision ARIDGE visade två lågflygande fordon. Hybridflygplanet A868 har sex sittplatser, en räckvidd på upp till 500 km och en toppfart på 360 km/h.
Det första serietillverkade fordonet, Land Aircraft Carrier, är redan i provproduktion med mer än 7 000 förhandsbeställningar. Den planerade produktionskapaciteten vid ARIDGEs anläggning är 10 000 enheter per år.