November 10. 2025, Lars Kämpe

Nya Toyota Hilux kan väljas med eldrift

I samband med introduktionen av den nionde generationen av Toyota Hilux kompletteras serien med en ny eldriven variant, Hilux BEV. Det innebär att även Hilux nu omfattas av företagets strategi där samma modell har flera alternativa drivlinor att välja mellan.

En helt elektriksk Hilux kommer till Sverige under våren. Foto: Toyota.

Eldrivna Toyota Hilux BEV lanseras tillsammans med mildhybriden Hilux Hybrid 48V på den svenska marknaden och de första leverandernas väntas under våren. Modellen erbjuds endast som dubbelhytt.

Enligt Toyota har den nya generationen Hilux genomgått en övergripande höjning av kvalitet och funktioner, inspirerad av systermodellen Toyota Land Cruiser. Alla versioner har fått ett nytt bakre fotsteg för enkel åtkomst och ett omdesignat sidosteg.

Ska se självsäker ut

Exteriört och interiört har det hänt en del med designen i nya Hilux.

Fronten är utformad på ett sätt som ska ge bilen en kraftfull stance och ett självsäkert utseende, skriver Toyota. Det har bland annat skapats av de nya proportionerna med en mer horisontell linje, en övre grilldel som binder ihop de smalare strålkastarenheterna och den klassiska Toyota-logotypen.

Interiört har mittkonsolen en ny horisontell design med en 12,3-tums förardisplay och central multimediapekskärm (upp till 12,3 tum). Alla kontroller för fyrhjulsdrift och terrängkörning är centralt placerade för enkel användning.

Nya Hilux blir också den första modellen med elektrisk servostyrning, vilket ska ge en mer direkt respons, enklare manövrering och mindre risk för slag i ratten vid terrängkörning. Samtidigt ska komforten ha förbättrats genom ökad karosstyvhet med ytterligare punktsvetsning på fordonets främre och bakre golvsektioner och genom en förstärkt bakre krängningshämmare.

Eldrivna Hilux-modellen får annan nos

Hilux BEV-modellen har en något mer aerodynamiskt utformad front som saknar traditionell grill. Den eldrivna modellen ska ha samma terrängbilsprestanda som de alternativen. Nya eldrivna Hilux blir också första fordonet där BEV-teknik används i en ramkonstruktion. Batteriet är inrymt i ramen och är därmed väl skyddat mot skador eller väta för att klara alla typer av utmanande terrängkörning. Vadningsdjup är 700 mm, vilket är samma som övriga modeller.

Batteripaketet är nytt och specifikt utformat för installation i Hilux ramkonstruktion. BEV-modellen har ett vattenkylt litiumjonbatteri på 59,2 kWh som består av 80 celler, arrangerade i fem moduler med 16 celler i varje.

Drar 1 600 respektive 3 500 kilo

Drivlinan består av kompakta och lätta främre och bakre eAxlar med integrerad inverter och drivenhet och permanent fyrhjulsdrift. Den främre e-axeln producerar 205 Nm i vridmoment och den bakre enheten 268, vilket ger bra dragkraft och kontroll under krävande terrängförhållanden.

Preliminära data (i väntan på slutgiltig homologering) indikerar en nyttolastkapacitet på 715 kg och en dragvikt på 1 600 kg med en WLTP-räckvidd på cirka 240 km. För övriga varianter är lastkapaciteten upp till ett ton och dragkapaciteten upp till 3 500 kg.

Hilux Hybrid 48V tros bli storsäljaren

Mildhybriden Hilux Hybrid 48V introducerades för första gången i nuvarande modell 2025 och Toyota räknar med att det blir varumärkets storsäljare i Europa framåt. Produktionen påbörjas under våren 2026.

Systemet består av en 2,8 liters turbodieselmotor, som kan köras på HVO100, och ett 48V litiumjonbatteri placerat under baksätet vilket säkerställer att utrymmet i kupén inte påverkats. 

Toyota Hilux till salu på Bilweb.se

Foto: Toyota.