Kör 100 mil om dagen med el-lastbil och 36 ton
WLX WeLink Express i Malmö var det första åkeriet i Sverige att sätta Mercedes-Benz nya fjärrbil, eActros 600, i trafik. Resultatet är över förväntan, med en körsträcka över 100 mil om dagen och en genomsnittlig förbrukning på 11,6 kWh/mil.
eActros 600 trailerdragare är helt elektrisk. Foto: Mats Genberg/Mercedes-Benz.
Nu kan eldrivna lastbilar verkligen vara med i matchen även på fjärrfrakt. Det visar Malmöåkeriet WeLink Express första månader med sin Mercedes-Benz eActros 600 trailerdragare. Fem dagar i veckan kör den två rundor på tillsammans drygt 100 mil med 36 ton bruttovikt. Förbrukningen ligger på 11,6 kWh per mil med en snittfart på 73 km/h.
– Det är över all förväntan, säger Guner Ismail som äger WeLink Express.
I dag kör företaget för flertal transportbolag med en flotta som uteslutande består av Mercedes-Benz. Allt började när Admir Begovic, regionschef för södra Sverige på Veho Trucks i Malmö, skickade över pressreleasen om den nya eActros 600.
– Vi ville själva se hur den fungerade i fjärrtrafik och jag visste att Guner är en entreprenör som är sugen på att prova nytt, säger Admir Begovic.
Har arbetet för elektrifiering
Admir Begovic har länge arbetat för att elektrifiering ska bli verklighet även i tunga transporter. Hans engagemang för att föra samman innovativa kunder med ny teknik har gjort Veho Trucks i Malmö till en viktig aktör i omställningen mot fossilfri transport.
– Jag blev imponerad av bilen och räknade på det riktigt noga. Jag ville ha en ärlig kalkyl som höll utan hänsyn till subventioner eller tillfälliga stöd. Tanken från början var att bilen skulle behandlas som en dieselbil. Frågan var om bilen skulle fungera lika bra i praktiken som Mercedes-Benz hävdade, säger Guner Ismail.
Rullar 20 timmar per dygn
Dagen börjar runt klockan 6.00 med att en av förarna hämtar trailerdragaren på Rifils laddpark, en knapp kilometer från DHL-terminalen i Malmö. Han kör sedan till terminalen där han kopplar på en trailer och kör med 36 ton de 23 milen till Emmaboda. Där lossar och lastar han och kör hemåt. Ett kort laddstopp i Kristianstad ger energi nog för att komma hem med reservenergi i batterierna.
Hemma i Malmö ställs trailern av och bilen körs till laddstationen där föraren lämnar den omkring klockan 14.30. Ungefär två timmar senare hämtas den fulladdad av nästa förare som kör till terminalen och kopplar på link och trailer för en total längd på 25,25 meter. Med sju axlar och en totalvikt på 36 ton rullar den sedan till Jönköping – en sträcka på nästan 30 mil. Bilen laddas under rasten efter lossning och får energi nog att ta sig hem till Malmö med marginal.
Är laddad och uppvärmd när föraren kommer
Efter att ställt av sina trailers är det dags att koppla in för laddning på Rifil igen och då är klockan närmare fyra på morgonen. Nattens förare kör hem och efter två timmar kommer dagens chaufför till en fulladdad och uppvärmd bil.
I dagarna ska rutten ändras så att nattpasset i stället går tur och retur till Göteborg.
– Bilen går 20 timmar om dygnet och det är egentligen bara däck och bromsar som slits. Det enda som behöver fyllas på är spolarvätska. Killarna som kör bilen gillar den verkligen. Den har ett galet vridmoment och tar sig lekande lätt över alla höjder utan att tappa ork – helt tyst oavsett last. Dessutom slipper de allt med oljor och diesel, säger Guner.
Eldrivna Mercedes transport bilar på Bilweb.se
Mercedes eActro på Veho Trucks webbplats.