Något lägre försäljning för Volvo Cars i oktober
Volvo Cars rapporterade en global försäljning av 60 455 bilar i oktober. Det är en minskning med 2 procent jämfört med samma period föregående år.
Tidigare under hösten startade Volvo Cars produktionen av nya, elektriska Volvo ES90 för den europeiska marknaden. Bilden är tagen vid presentationen av ES90. Foto Volvo Cars.
– Månadens försäljningssiffror speglar de utmanande marknadsförhållanden som fortsätter att påverka vår verksamhet, säger Erik Severinson, Chief Commercial Officer på Volvo Cars.
Volvo Cars ser dock positiva tecken på den mycket konkurrensutsatta kinesiska marknaden, understött av ökade leveranser av den nya laddhybriden XC70.
Skattelättnader för elbilar togs bort i USA
– Jag är också nöjd med denna månads ökade efterfrågan i Europa och mindre marknader i resten av världen, speciellt för helt elektriska bilar, vilket bidrar till en positiv utveckling i dessa regioner. I USA orsakades de svagare siffrorna av avskaffandet av skattelättnader för elbilar, vilket inte bara påverkade Volvo Cars utan hela bilindustrin, säger Erik Severinson.
Elbilarna utgjorde 23 procent
Bolagets försäljning av elektrifierade modeller – helt eldrvina och laddhybrider – utgjorde 49 procent av alla sålda bilar under oktober. Det är en minskning med 1 procent jämfört med samma period föregående år.
Andelen helt eldrivna bilar utgjorde 23 procent av alla sålda bilar under månaden medan andelen laddhybrider stod för 26 procent.
XC60 sålde bäst
I oktober var XC60 den mest sålda modellen med en försäljning på 18 123 bilar (2024: 19 846), följt av XC40/EX40 med en total försäljning på 15 194 bilar (2024: 14 088) och XC90 med 7 417 bilar (2024: 8 517)