Kia med i projekt som forskar om V2G-teknik
Kia Sweden deltar i ett forskningsprojekt som undersöker hur elbilar kan bli resurser i Sveriges energisystem. Genom tekniken Vehicle-to-Grid (V2G) kan elbilar inte bara ta emot el – utan också leverera energi tillbaka till elnätet när behovet är som störst.
Foto: Kia.
Projektet leds av Lunds tekniska högskola i samarbete med Sustainable Innovation och PowerLyn.
Tester görs hos Aftén Bil och Bilbörsen
Forskningsprojektet genomförs vid två Kia-återförsäljare, Aftén Bil i Åkersberga och Bilbörsen i Linköping. Där analyseras laddning och urladdning från 40–50 elbilar för att förstå hur bilanläggningar kan bidra till att balansera elnätet. Den kommersiella och skalbara aspekten ska också undersökas.
– Eftersom våra nya elbilar är förberedda för dubbelriktad laddning är det väldigt intressant att se hur tekniken kan användas i praktiken och stötta elnätet när de inte används. Om det fungerar på våra bilanläggningar, är det applicerbart på alla platser där många bilar laddas samtidigt. Till exempel i parkeringshus eller i hamnar, säger Peter Himmer, vd på Kia Sweden.
Har stor potential
Enbart för Kias återförsäljare är potentialen enorm. Om varje Kia-återförsäljare i snitt har 45 laddpunkter och 60 procent av de uppkopplade bilarna är elbilar (resterande är plug-in hybrider) med minst ett 80+ kWh batteri, innebär det att cirka 2 000 elbilar står uppkopplade vid en laddpunkt. Det innebär att den totala effekten ut i elnätet kan bli cirka 80 kWh gånger 2 000 elbilar, det vill säga 160 000 kWh – en siffra som motsvarar årsförbrukningen för åtta eluppvärmda villor eller 36 lägenheter.
– Vårt projekt öppnar dörren för en storskalig användning av V2G och skapar affärsmöjligheter för återförsäljare och andra affärsverksamheter, säger Lennart Skogh, grundare av PowerLynk.
Gynnar även bilägaren
En praktisk tillämpning av V2G skulle inte bara innebära fördelar på en samhällsnivå, utan kan också gynna den enskilda bilägaren. Till exempel kan bilen användas som ett reservbatteri för att driva det egna hushållet vid höga elpriser eller strömavbrott. De elbilsägare som matar in överskotssel i elnätet skulle givetvis också kompenseras ekonomiskt. Men innan det kan bli verklighet måste hela kedjan fungera – från tekniska lösningar till regelverk och affärsmodeller.
– Att inte förbereda för en framtid där elbilarnas batterier nyttjas maximalt är i bästa fall en missad affärsmöjlighet och i värsta fall direkt dumsnålt, säger Lorentz Tovatt, projektledare på Sustainable Innovation.
Flera av Kias elbilsmodeller är förberedda med nödvändig hårdvara för V2G-funktionalitet, vilket gör det möjligt för dem att både ta emot och leverera el till nätet. När tjänsterna är redo att lanseras kommer hårdvaran att låsas upp med en OTA-uppdatering (Over-the-Air).
Är mer komplicerat med växelström
V2G kan ske antingen med AC (växelström) eller DC (likström). AC-lösningen är mer komplex jämfört med DC på grund av att AC kräver en specifik konfiguration av laddboxen ihop med den aktuella bilen. Kia kommer att lansera V2G via DC under 2026, medan AC lanseras senare.