November 04. 2025, Lars Kämpe

Goodyear reder ut reglerna för vinterdäck i Europa

Att resa genom Europa under vintern kräver både planering och anpassning. Vädret kan skifta snabbt och reglerna för vinterdäck varierar mellan länder. Det skriver däcktillverkaren Goodyear som nu kommit med sin guide för nya vinterdäcksregler 2025/26.

Illustration: Goodyear.

När temperaturerna sjunker och vägförhållandena blir mer krävande gäller det att ha koll på vilka krav som gäller – och att exempelvis undvika dubbdäck om resan går genom Tyskland.

Vinterdäck spelar en avgörande roll vid körning i kallt väder, och ger tillförlitligt grepp och kortare bromssträckor när temperaturerna faller under 7°C. De är konstruerade med speciella gummisammansättningar och slitbanemönster för att leda bort vatten, minska vattenplaning och bibehålla väggrepp på snö och is.

Reglerna land för land

Med nya lagstiftningsuppdateringar för 2025 är det viktigt att känna till reglerna för din destination. Här är Goodyears guide med det du behöver veta om vinterdäck i Europa denna vinter land för land.

Sverige

Med ny lagstiftning som träder i kraft den 1 november 2025 kommer Sverige att förlänga perioden under vilken vinterdäck är obligatoriska på tunga fordon från 10 november till 10 april, oavsett vägförhållanden.

För personbilar ska vinterdäck monteras från 1 december till 31 mars. Godkända däckalternativ inkluderar 3PMSF eller dubbdäck med minst 3 mm mönsterdjup. För fordon med dubbdäck måste släpvagnar också vara liknande utrustade. M+S-däck är tillåtna på släpvagnar för person- och kommersiella fordon under en övergångsperiod fram till 2028.

Frankrike

Från 1 november till 31 mars gäller vinterdäcksregler i bergsområden, föremål för beslut av lokala myndigheter. Detta område täcker 34 franska départements och bergskedjor som Alperna, Massif Central och Pyrenéerna.

Vinterdäck och helårsdäck med 3PMSF-märkning uppfyller det lagliga kravet, med ett undantag för släpvagnsdäck på kommersiella fordon. Dubbdäck är endast tillåtna på personbilar, medan kedjor eller snöstrumpor kan användas om de monteras på drivaxeln.

Tyskland

Det finns ingen fast kalenderperiod för användning av vinterdäck i Tyskland och därför är förare endast lagligt skyldiga att montera vinterdäck om väderförhållandena kräver det.

Fordon måste vara utrustade med 3PMSF-märkta däck, och dubbdäck är inte tillåtna varken för person- eller kommersiella fordon.

Italien

Vinterdäckskrav i Italien baseras på vägskyltar, med skyldigheter som tillämpas från 15 november till 15 april och under vintriga förhållanden2. Däck med M+S-märkning och minst 1,6 mm mönsterdjup är tillåtna.

Kedjor måste finnas tillgängliga i fordonet om vinterdäck inte är monterade vid körning på vägar med skyltar. Personbilar får använda dubbdäck, vilket kan förbättra greppet på isiga eller snöiga vägar. Det finns också en månads period på vardera sidan av november och april för montering och demontering av vinterdäck.

Spanien

Vinterdäck eller snökedjor är obligatoriska där det anges av vägskyltar. Dubbdäck är tillåtna på person- och kommersiella fordon under vinterperioden som är från sista lördagen före november (25 oktober 2025) till sista söndagen i mars (29 mars 2026). 3PMSF-märkta däck är också tillåtna för båda fordonstyperna.

Dessutom måste bussar visa en skylt som visar att de är utrustade med vinterdäck.

Danmark

Alla personbilar måste vara utrustade med M+S- eller 3PMSF-märkta däck, med minst 1,6 mm mönster på alla axlar. 3PMSF är det rekommenderade däckvalet.

Kommersiella fordon rekommenderas att följa polisens varningar mot resor under svåra väderförhållanden. Annars, under lindrigare förhållanden eller när resor är oundvikliga, bör de endast använda 3PMSF-däck och lämplig vinterutrustning. Polisen kan utfärda böter för kommersiella fordon som påträffas med uppenbart olämpliga däck för vintriga förhållanden.

Övriga Europa

Länder som föreskriver användning av vinterdäck under vissa tidsperioder inkluderar Andorra, Armenien, Vitryssland, Bosnien och Hercegovina, Bulgarien, Kroatien, Estland, Georgien, Kazakstan, Kirgizistan, Kosovo, Lettland, Litauen, Nordmakedonien, Montenegro, Ryssland, Slovenien och Turkiet.

Länder som kräver användning av vinterdäck endast under vintriga förhållanden eller dessa väderförhållanden under en bestämd tidsperiod inkluderar Österrike, Tjeckien, Finland, Grekland, Luxemburg, Moldavien, Norge, Rumänien, Serbien och Slovakien.

Det finns inget lagkrav på att montera vinterdäck i Albanien, Belgien, Cypern, Ungern, Island, Irland, Liechtenstein, Malta, Monaco, Nederländerna, Polen, Portugal, Schweiz, Ukraina och Storbritannien.

Avkodning av vinterdäckssymboler

Vinterdäck är vanligtvis märkta med M+S-symbolen och/eller 'Alpine'-symbolen (3-Peak Mountain Snow Flake, eller 3PMSF). Ett däck med M+S-märkning har mönsterdesign, gummiblandning och konstruktion anpassad för att ge bättre prestanda i lera och snö jämfört med standarddäck.

Däck med 3PMSF-symbolen har klarat ett dedikerat snögrepptest och uppfyller officiella FN-standarder (Förordning nr 117)3. Många europeiska länder kräver nu 3PMSF-godkända däck för vinterkörning, vilket återspeglar deras bevisade säkerhetsfördelar.

Goodyears vinter- och helårsdäcksortiment bär 3PMSF-märket, vilket säkerställer att förare har tillgång till produkter som uppfyller de högsta standarderna för prestanda och säkerhet under vintriga förhållanden.

Kontrollera alltid vilka regler som gäller

Goodyear uppmanar i guiden alla förare som reser i Europa denna vinter att granska lokala bestämmelser före avresa och att förbereda ditt fordon för säsongen. Även i länder utan obligatoriska vinterdäckslagar är montering av lämpliga däck det bästa sättet att maximera säkerheten med tanke på oförutsägbart vinterväder.

För de senaste uppdateringarna och för att vara säker på att du följer det aktuella landets regler bör du alltid kontrollera med officiella källor eller lokala myndigheter före din resa.