VTI delar med sig av kunskap om vinterdäck
När det är eller befaras bli vinterväglag behöver vi i Sverige använda vinterdäck. På sin webbplats har Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) sammanställt fakta och artiklar om däck inför den kommande vinterdäckssäsongen.
I år gäller nya krav på vinterdäck för tunga fordon. De nya reglerna innebär att det blir obligatoriskt för tunga fordon att ha vinterdäck mellan 10 november och 10 april oavsett väglag. Foto: Katja Kircher/ VTI
Från den 1 december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck när vinterväglag råder. Minsta mönsterdjup är 3 mm, men för personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock minst 5 mm.
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) bedriver forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. På VTI:s webbplats finns information och fakta för den som vill fördjupa sina kunskaper om vinterdäck.
Fakta om vinterdäck på VTI:s webb ämne för ämne
- Vilka råd om vinterdäck ger däckbranschen?
- Vad visar VTI:s friktionsforskning?
- Hur påverkas vägbeläggningen av dubbar?
- Hur farligt är det med spår i vägen?
- Är partiklarna som dubbdäcken bildar hälsofarliga?
- Vilka däck är bäst för miljön?
- Ökar inte olyckorna om dubbdäckens andel minskar?
- Om jag har antisladdsystem på bilen spelar det väl ingen roll vilka däck jag väljer?
- Vad innebär vinterdäckslagen?
- När får dubbdäck användas?
- Vilket är minsta lagliga mönsterdjupet?
- Varför måste man använda vinterdäck på lätta fordon?
- Vad medförde vinterdäckslagen?
- Mer att läsa om däck och vinterdäck
Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) om vinterdäck
Klart med krav på vinterdäck för tunga fordon (artikel på Bilweb.se)
Hösten går mot vinter vilket innebär att tiden för att skifta från sommar- till vinterdäck är här. Foto: Mats Gustafsson/ VTI