Oktober 30. 2025, Lars Kämpe

Transportföretagen positiva till miljöberedning

Sveriges klimatmål ska anpassas till EU:s mål och Miljömålsberedningens förslag som presenterades på torsdagen är i stora drag balanserade. Det menar Transportföretagen som dock ser att det kvarstår frågetecken om vilka styrmedel och politiska åtgärder som krävs för att nå målen till minsta möjliga samhällsekonomiska kostnad. Transportföretagen vill exempelvis se en elskattesänkning för tunga fordon.

Foto: FairTransport/Transportföretagen.

Miljömålsberedningen ska säkerställa att Sveriges nationella klimatpolitiska etappmål är i linje med EU:s klimatlagstiftning och målet om nettonollutsläpp senast 2045.

– Vi är i stort positiva till Miljömålsberedningens förslag. Att Sverige anpassar sina mål efter EU:s mål förenklar och ökar förståelsen för utmaningen. Koldioxidutsläpp är globala och måste ner i alla länder. EU:s klimatmål är minst lika ambitiösa som Sveriges och väl i linje med att unionen når sin del av Parisöverenskommelsen, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.

Miljömålsberedningen föreslår också att det nationella sektorsmålet för transporter ska behållas och att det ska utökas med ett "elektrifieringsmål". 

Har minskat utsläppen med 20 procent

– Att det svenska transportsektorsmålet blir kvar är inte förvånande och motiveras med den styrsignal som det har haft. Transportsektorn har ett särskilt ansvar för omställningen och vi har minskat våra utsläpp med över 20 procent på mindre än 20 år, samtidigt som transporterna ökat, säger Susanne Florentin, Transportföretagens biträdande samhällspolitiska chef som har varit expert i utredningen.

Nytt mål för elektrifiering riskerar att skapa otydlighet

– Ett elektrifieringsmål ställer vi oss tveksamma till för att det är mycket otydligt vad Miljömålsberedningen menar. Det finns redan mål på EU-nivå som riktar sig till fordonsindustrin och risken är att det blir otydligt och rörigt med ett nationellt mål, säger Susanne Florentin.

Sätter hopp till utredning om styrmedel

Trots att Miljömålsberedningen i stort tydliggör vägen framåt kvarstår frågetecken om vilka ytterligare verktyg som ska användas för att nå målen. Idag ser politiken inte ut att räcka för att klara det svenska EU-åtagandet till år 2030.

Istället ställs hopp till den så kallade Styrmedelsutredningen, som ska analysera och föreslå styrmedel för att fasa ut fossila bränslen till år 2045, på ett kostnads- och samhällsekonomiskt effektivt sätt. Den ska säkerställa att Sveriges klimatåtaganden gentemot EU nås, utan att hushåll och näringsliv drabbas av orimligt höga kostnader eller att konkurrenskraften försämras.

– Utredningen är viktig för oss eftersom majoriteten av utsläppsminskningarna ska ske inom transportsektorn. Över 90 procent av all bensin och diesel används inom samhällsviktiga vägtransporter. Det behövs långsiktiga och stabila villkor och en väl avvägd mix av centrala styrmedel som fasar ut det på ett ordnat sätt, säger Mårten Bergman, transportekonom på Transportföretagen.

Vill se sänkt elskatt för tunga fordon

Exempelvis har Transportföretagen länge efterfrågat en elskattesänkning för tunga fordon, som ett led i att främja elektrifieringen snarare än att via kostnadsökningar tvinga fram den hos branschen.

– Vi ser gärna färre men effektivare styrmedel. Men det behövs också fler kostnadssänkande morötter. Exempelvis skulle en ordentlig elskattesänkning för tunga yrkesfordon snabba på elektrifieringen, vilket är avgörande för att vi ska nå klimatmålen både på kort och lång sikt, avslutar Mårten Bergman.

Styrmedelsutredningen ska presentera sina förslag i början av maj nästa år.

Delbetänkande av Miljömålsberedningen 2025-10-30 (pdf som öppnas i nytt fönster)

Miljömålberedningens webbsida

Transportbilar till salu på bilweb.se