Självkörande buss testas i Sälen
I vinter startar testet av Sveriges första självkörande elbuss i fjällmiljö. Projektet SIKTA – Sälen Idre Autonom Kollektiv Transport ska visa hur tekniken fungerar i vinterklimat och hur den kan bidra till hållbara, tillgängliga resor i fjällvärlden.
Autonom kollektivtrafik – SIKTA buss. Bild: Malung-Sälens kommun.
Bakom projektet står Malung-Sälens kommun tillsammans med teknikföretag, forskare och fjällanläggningar. Samverkan har varit en nyckel redan från start.
Travveckor Traffic som arbetar med utveckling inom hållbar mobilitet och kollektivtrafik har gjort en intervju med Tiina Ohlsson, projektledare vid Malung-Sälens kommun.
– Vi behöver många perspektiv för att få ihop allt från teknik till tillstånd, säger Tiina Ohlsson, projektledare vid Malung-Sälens kommun.
Projektet finansieras med stöd från Sveriges innovationsmyndighet Vinnova. Utöver det bidrar även Region Dalarna samt aktörer inom näringslivet genom egna investeringar.
Testas i vintermiljö
Projektet pågår till 2027 och omfattar två teststräckor – den första mellan Hundfjället och Tandådalen i Sälen, den andra mellan Idre Fjäll och Idre Himmelfjäll nästa säsong.
Syftet är att se hur en självkörande buss klarar riktig vintertrafik med snö, kyla och backar. Bussen är eldriven och utrustad med lidar, sensorer, GPS och vinterdäck.
Chaufför finns med på bussen
Under testperioden finns alltid en säkerhetschaufför bakom ratten som övervakar körningen och kan ta över i manuellt läge vid behov, men i övrigt sitter i sätet och låter bussen köra själv.
– Fjällmiljön är en utmaning. I vintertid händer saker som inte går att planera, som kraftigt snöfall som kräver plogning. Snön måste ibland läggas på nya platser, vilket kan påverka körsträckan eftersom den är inprogrammerad. Det är sådana förhållanden projektet vill testa och dra lärdom av, säger Tiina Ohlsson.
Samlar kunskap
Målet är att utveckla tekniken och samla kunskap för framtida användning i kollektivtrafiken.
Även innan bussen rullat har projektet gett viktiga erfarenheter. Teamet har lärt sig mycket om tillståndsprocesser, försäkringar och avtal.
– Vi visste att det skulle krävas tillstånd, men inte att avtalen och försäkringarna skulle vara så komplicerade. Det har varit en lång men lärorik resa, säger Tiina Ohlsson.
En viktig del är att förstå hur människor upplever att resa utan förare. Tillsammans med Högskolan Dalarna ska forskare undersöka frågor om trygghet, teknikacceptans och upplevd nytta.
Invigningen är den 14 januari
Testet i Sälen är det första i Sverige där självkörande kollektivtrafik prövas i fjällterräng och vinterklimat. Teknikleverantörerna beskriver projektet som ett av sina viktigaste piloter.
Den 14 januari invigs den första teststräckan i Sälen. Trivector följer utvecklingen noggrant – och ser SIKTA som ett tecken på att framtidens kollektivtrafik blir elektrisk, självkörande och samverkande.